Askgravplats

Dannemorabygdens församling har nu askgravplats på alla kyrkogårdar. En askgravplats är ett mellanting av urngrav och minneslund.

Anhöriga får en plats, grav att gå till, men församlingen ansvarar för plantering och skötsel av gravplatsen. På askgravplatsen finns plats för tre askor i en grav. När en gravrätts tecknas så betalar gravrättsinnehavaren 10 000 kr. Den kostnaden gäller för 25 år och är en kostnad på 400 kr/år. Gravrätten får förnyas på de villkor kyrkofullmäktige beslutat. En gravrätt gäller i 25 år från den senast gravsatta. Efter 25 år kan gravrätten förnyas i 15 år, mot en avgift på 1000 kr. Då en andra eller tredje aska gravsätts startar en ny 25 årsperiod och gravrättsinnehavaren får då betala en ny namnskylt och en avgift på 400 kr/år för att gravrätten skall bli 25 år (ex. har det gått 7 år sedan senaste gravsättning betalas en kostnad på 7 x 400 kr = 2 800 kr).

Vad ingår då i den kostnaden?

Församlingen tillhandahåller gravsten och monterar en namnplatta som sätts på stenen. Församlingen svarar för den kollektiva planteringen av växter i anslutning till askgravplatsen och står för skötseln på platsen.

Foto: Christer Pettersson

Vad får de anhöriga göra vid graven?

Anhöriga får placera lösa blommor i en vas på graven samt gravljus/ljuslykta på graven.
Inga andra personliga minnessaker ska finnas vid askgravplatsen.

Hur går begravning till vid gravsättning i askgrav?

Om gravsättning av den döde skall ske i en askgrav blir det först en begravning i kyrka eller begravningslokal, och anhöriga tar avsked i kyrkan eller vid begravningsbilen. Kistan transporteras efter begravningen till krematoriet, där kremationen sker. När askan kommer till församlingen, kommer den i ett askvar, en sammetspåse, då det vid jordsättningar inte används urna.
Vid en sådan gravsättning eller vid en begravning när kroppen redan är kremerad, placeras påsen på ett bord som utsmyckats med ljus och blommor under riten. De anhöriga får vara med vid gravsättningen.

Om kroppen har kremerats innan begravningen och askan ska gravsättas i en askgrav eller minneslund, går det att hyra en urna av Dannemorabygdens församling.

Askgravplats Dannemora kyrkogård

På Dannemora kyrkogård ligger askgravplatsen på den nordöstra delen av kyrkogården och har formen av två cirklar. I mitten finns en cirkelrund rabatt med fyrkantiga gatstenar runt rabatten. Gravsättning av askan sker i slaggruset mellan de två cirklarna av gatsten. Där går det också att sätta en vas eller gravlykta. Namnskylten sätts på stenen.

Askgravplats Films kyrkogård

På Films kyrkogård ligger askgravplatsen nära kyrkan, i de häckomgärdande gravarna bakom bårhuset. Innanför buxbomshäckarna och dess sandyta finns gravarna där stenar ligger utplacerade. På dem fästs namnskyltarna. Vid stenarna går det att placera en vas och en gravlykta.

Askgravplats Morkarla kyrkogård

På Morkarla kyrkogård ligger askgravsplatsen på den nyare delen av kyrkogården. Den ligger öster om gaveln av kyrkan och består av en långsträckt rabatt som omges av de stenar där namnskyltarna fästs. Vid stenen går det att placera en vas och en gravlykta. Gravsättningen sker i gräset framför stenen.