Begravningsgudstjänsten

En begravningsgudstjänst i någon av församlingens kyrkor följer Svenska kyrkans ordning för begravning. Ordningen rymmer musik, psalmer, griftetal, bön, överlämnande, bibelord, avskedstagande, slutbön och välsignelse.

Det som gör en begravning olik en annan är naturligtvis vem som begravs och att bland annat psalmer och musik/sång kan variera. En begravning innehåller minst två psalmer. Psalmer och övrig musik bestäms av anhöriga och präst/musiker.
En begravningsgudstjänst varar mellan 35–60 minuter beroende av antal gudstjänstfirare och musikaliskt innehåll. Begravningsgudstjänsten kan börja med att de anhöriga sätter sig i kyrkbänken i god tid innan klockringning, eller så går de anhöriga in tillsammans med prästen under klockringning. Gudstjänsten avslutas vid graven på kyrkogården eller utanför kyrkan beroende om det är jord- eller kremationsbegravning.