En vitklädd person håller i handen på en bebis i dopklänning.
Foto: Albin Hillert/Ikon

Dop

"Vi fick ett barn! Vi måste få tacka för det!" säger en nybliven förälder. "Vi vill säga välkommen till världen och låta hela släkten få möte vårt barn." säger en annan. "Det är så man gör, man döper sitt barn." säger en tredje förälder. "Farmor har tjatat om att vi ska döpa vårt barn, så ja, varför inte." säger en annan förälder. Och den gamla kvinnan som talar om att hon vill bli döpt, berättar att hon var yngst av en stor skara barn, och att man liksom inte hann med att döpa henne när hon föddes. "Men nu är det dags!" Skälen är många till att vilja bli döpt eller vil låta döpa sitt barn...

I Dannemorabygdens församling kan du låta döpa ditt barn – eller själv bli döpt – i någon av församlingens fyra kyrkor, i Dannemora kyrka, i Films kyrka, i Morkarla kyrka, eller i Österbybruks kyrka. Det går också att ha dop hemma eller utomhus.
Det går att döpas i en egen dopgudstjänst eller i församlingens gudstjänst på söndagen.

Allt som behövs för dop är:

Ett dopbarn/en dopkandidat
Rent vatten
En präst som döper

Om det finns två vårdnadshavare till barnet måste de vara överens om att vilja låta döpa sitt barn, för att barnet ska kunna bli döpt.