Församlingens kyrkor och Kyrkans hus

Kyrkorummen i Film, Dannemora, Österbybruk och Morkarla lämpar sig väl för begravningar. Dock är Films kyrka det kyrkorum som kan ta emot flest gudstjänstfirare. Antalet deltagare regleras av brandmyndigheterna och deras bestämmelser.

Films kyrka har plats för cirka 170 besökare. Koret är ganska litet så platsen runt kistan är begränsad, speciellt om det finns många blommor runt kistan. Det är trots det möjligt att ta avsked vid kistan, även om någon är rullstolsburen. I kyrkan finns handikapptoalett och möjlighet att hänga av sig ytterkläder.

Dannemora kyrka har plats för cirka 70 besökare. Koret är stort och det är inga problem att ta avsked runt kistan. Även de som är rullstolsburna har lätt att komma runt kistan. En ramp behöver användas för att komma in i kyrkan. Vaktmästaren tar fram den vid behov. Under 2023 kommer en permanent ramp att färdigställas. Handikapptoalett finns inte i kyrkorummet men i anslutning till kyrkan.

Österbybruks kyrka har plats för cirka 60 gudstjänstfirare. Upp till 100 personer är möjligt att vara i kyrkan, men då behöver några deltagare ta på sig ansvaret att vara ”brandvakter”. Koret är stort och det är inga problem att ta avsked runt kistan. Även den som är rullstolsburen har lätt att komma runt kistan. I kyrkan finns handikapptoalett och möjlighet att hänga av sig ytterkläder.

Morkarla kyrka är vår minsta kyrka. Där finns det plats för cirka 50 personer. Koret är ganska litet så platsen runt kistan är begränsad, speciellt om där finns många blommor runt kistan. Det är trots det möjligt att ta avsked vid kistan, även om någon är rullstolsburen. Dock behöver vaktmästaren ta fram en ramp för att den rullstolsburne skall komma upp till koret. Handikapptoalett finns inte i kyrkorummet men i anslutning till kyrkan.

Kyrkans hus är den lokal som används för borgerliga begravningar, och den har plats för högst 100 deltagare. Lokalen iordningsställs av begravningsentreprenören eller anhöriga. Kistan/urnan ställs framför den textila väven och stolar placeras på lämpligt sätt. Om högtalarsystem skall användas får begravningsentreprenör/begravningsförrättare sköta den. I Kyrkans hus finns två toaletter och möjlighet att hänga av sig ytterkläder.
I anslutning till den stora salen så finns kontorsrum och personalutrymmen. Personalen visar stor hänsyn till begravningsdeltagare som vistas i Kyrkans Hus.