Minneslund

Församlingen har minneslund vid två av de tre kyrkogårdarna: Films kyrkogård och Morkarla kyrkogård.

En minneslund är en avgränsad plats på en kyrkogård där den avlidnes aska gravsätts på en för de anhöriga anonymt och diskret sätt. De anhöriga får inte närvara vid gravsättningen.
Att gravsättas i en minneslund innebär att de anhöriga inte har något ansvar för utsmyckning och skötsel. Ansvaret ligger hos församlingen. Minneslundarna är utformade med planteringar och gräsytor så att det passar för respektive plats. I minneslunden i Morkarla finns också ha rinnande vatten. Minneslunden är en meditativ plats där det går att stanna till, slå sig ner på en bänk och minnas. Som anhörig finns en plats att besöka även om askan av den döde är nedsatt i en annan minneslund.

Kostar det något?

Att gravsättas i en minneslund kostar inget. Det upprättas inte heller någon gravrätt.

Vad får de anhöriga göra vid minneslunden?

I en minneslund finns en gemensam smyckningsplats/vasställ där det går att sätt en vas med blommor och en plats/lykta där gravljus kan tändas. Kyrkvaktmästarna som jobbar på kyrkogården har ansvar för att ta bort och hålla dessa platser i ett fint skick.

Hur går begravning till vid gravsättning i minneslund?

Om gravsättning av den döde skall ske i en minneslund, sker begravningen i kyrka/begravningslokal, som ovan. Kistan transporteras efter begravningen till krematoriet, där kremationen sker. När askan kommer till församlingen gravsätts askan i minneslunden av en vaktmästare. Ingen präst eller anhörig närvarar, eftersom ingen skall veta exakt vad askan efter den döde är gravsatt. De anhöriga får sedan veta att askan av den döde är gravsatt. Under vintern dröjer gravsättningen tills snön har försvunnit och tjälen gått ur jorden, allt för att det inte skall gå att se var askan är gravsatt. Därför kan det dröja  en tid.

Vilka finns gravsatta i minnelunden?

I minneslunden finns inga namn på gravsatta men du kan alltid kontakta expeditionen om du söker efter någon.

Minneslund Films kyrkogård

Minneslunden på Films kyrkogård ligger på den nya delen av kyrkogården, i det hörn av kyrkogården som ligger närmast Filmsjön. Minneslunden är omgärdad av muren runt kyrkogården och tydligt avgränsad med häckplanteringar. Det finns två ingångar och gången är plattsatt. Vid en av ingångarna finns det en plats för utsmyckning och att tända gravljus.

Minneslund Morkarla kyrkogård

Minneslunden på Morkarla kyrkogård ligger i den norra delen av den nya delen av kyrkogården. I minneslunden finns gräs som avgränsas av kyrkogårdsmuren och en häckplantering. I minneslunden finns en grusgång med en porlande vattenkälla. Det finns möjlighet att sitta ner på en bänk, att tända gravljus och att sätta blommor i en vas i ett vasställ.