Musikevenemang

Obs! Vid alla konserter gäller begränsat antal platser. Pris: Gratis för församlingsbor och andra musikintresserade.

Mellersta Upplands Kammarorkester fyller 60 år!
Jubileumskonsert söndagen 2 juni kl 16 i Dannemora kyrka
Musik av bl a Mendelssohn, Elgar, Grieg, Sibelius och Lars-Erik Larsson
samt två uruppföranden
Orkesterns grundare Ingemar Nordin är speciellt inbjuden som solist i Händels orgelkonsert nr 10

Söndagen 16 juni kl 12 (OBS! Tiden) FOLKMUSIKMÄSSA
i Österbybruks kyrka i samband med Nyckelharpstämman
Musik ur bl a Österbymässan och folkdansmässan Träd in i dansen samt kända folklåtar från bygden.
Kyrkoherde Tina Bagerstam Johansson, Österby Spelmän, Österby Folkdanslag och Dannemorabygdens kör med vänner.

___________________________________________________________

Välkommen till församlingens sommarmusik!

Som vanligt har vi en serie med MUSIK I SOMMARKVÄLL på torsdagskvällar kl 19 i Österbybruks kyrka samt en serie med FOLKMUSIK VID HELGSMÅL på lördagar kl 18 i Morkarla kyrka.

Några saker som sticker ut:

·        Som vanligt så blir det uppehåll i början av juli under operafestivalveckan i Ånghammaren.

·        I senare delen av juli är VÄSEN på cykelturné i Uppsalatrakten. De stannar till och ger konsert på torsdagen 25 juli kl 19 i Morkarla OBS!
(ingen sommarkvällskonsert i Brukskyrkan också och ingen musik vid helgsmål 27 juli).

·        Lördagen 27 juli är det 1700-talsfestival på Herrgården, vilken avslutas kl 21 med kvällskonsert i Österbybruks kyrka med Johan Denke vid orgeln och cembalon samt Marianne Sparrman som ciceron

·        Upplands guldmedaljerade riksspelman Olov Johansson i Väsen återkommer redan 8 augusti i Brukskyrkan med ett program tillsammans med Uppsalaprofilen Anders Bromander.

·        Torsdagen 15 augusti kl 19 avslutas sommarmusiken i Österbybruks kyrka med en slagverkskonsert. Men redan kl 14 ges en interaktiv slagverkskonsert riktad till mindre barn.

LÖRDAGAR i JULI kl 18 i MORKARLA KYRKA
(med undantag 25 juli, se nedan!)

13 juli         WOODLANDS Duo
drömlik och svängig folkmusik från Skottland och Irland med
Kristina Leesik, riksspelman fiol/sångerska
Justyna Krzyżanowska, keltisk harpa

Duon möttes på Kungl. Musikhögskolan i Stockholm och har fördjupat sina folkmusikstudier vid Royal Conservatoire of Scotland.

20 juli         NÅGRA HISTORISKA SPELMÄN FRÅN UPPLAND
Henrik Eriksson, riksspelman och världsmästare på nyckelharpa
Peter Rousu, gitarr och bas

Även folkmusikerna Henrik från Uppsala och Peter från Vikarbyn utanför Rättvik möttes på Kungl. Musikhögskolan i Stockholm och har spelat ihop i drygt 25 år.

25 juli         VÄSEN PÅ CYKELTURNÈ
Olov Johansson, nyckelharpor
Mikael Marin, diverse felor

Närmare presentation överflödig.

MUSIK I SOMMARKVÄLL
TORSDAGAR kl 19 i ÖSTERBYBRUKS KYRKA
(med undantag 25 och 27 juli, se nedan!)

27 juni        KÖR DIAGONALs traditionella sommarkonsert
”En doft av sommar”
Marianne Sparrman, körledare

11 juli         SUNSET SERENADERS
Robert Spång, steel guitar och leadsång
Harry Mellberg, gitarr/sång
Nisse Palm, kontrabas/sång
Trion med lokalanknytning spelar och sjunger svängig, romantisk och galen partymusik från 20- och 30-talets Amerika

18 juli         BRUSTNA HJÄRTAN BAROCK
Jana Langenbruch, blockflöjt/barockoboe
Andrea Ravandoni, violin/viola
Stina Petersson, cello
En trio med tidstrogna instrument som spelar Bach i egna versioner – orgelsonater, inventioner, koralpreludier, ur kantater och konserter samt ur Goldbergvariationerna

26 juli         Fredag kl 21 (OBS dag och tid!) KVÄLLSKONSERT
Avslutning på 1700-talsfestivalen i Österbybruks Herrgård
Johan Denke vid orgeln och cembalon samt Marianne Sparrman som ciceron till epoken med musik av Bellman och Mozart

1 augusti     HITS FRÅN FÖRR
Patrik Ahlberg, tvärflöjt
Johan Denke, klaviaturer
Pärlor av Bach, Vivaldi, Händel, Gluck, Albinoni, Mozart, Fauré, Grieg, Alfvén med flera

8 augusti     SOMMARLÅT
Olov Johansson, nyckelharpor
Anders Bromander, piano & orgel

15 augusti   SLAGVERK!
Meditativa, vackra marimbastycken och virtuosa, dansanta slagverkssolon med Johan Renman, verksam bl a vid Arméns Musikkår och musikskolan Lilla Akademien i Stockholm

OBS! Kl 14 Slagverkskonsert för mindre barn
som får måla sin upplevelse till populära barnlåtar med teman på havet, skogen och rymden.

17 augusti   VERANO VOKALENSEMBLE (OBS! kl 16)
Än en gång gästar eliten av Uppsalas yngre körsångare oss med avancerad och njutbar körmusik