Övriga kontakter med Svenska kyrkan

Dannemorabygdens församling erbjuder också andra kontakter i samband med att någon i din närhet dör. Några kontakter sker i gudstjänstens form, andra som inbjudan till samtal. Dessa kontakter erbjuds alla och skickas ut med brev till den som är kontaktperson vid en begravning. Sprid gärna inbjudan till alla anhöriga.

Foto: Christer Pettersson

Tacksägelse

Veckorna runt begravningen kommer en inbjudan till tacksägelse i en gudstjänst. I gudstjänsten meddelas att en medlem av församlingen har avlidit. Namnet på den som dött läses upp i förbönen, ett ljus tänds och kyrkklockorna ringer en tacksägelseringning. Oftast sker tacksägelsen i den kyrka där begravningen skett.

Minnesgudstjänst

Foto: Christer Pettersson

Några veckor innan Allhelgonahelgen skickas en inbjudan till minnesgudstjänst till den som varit kontaktperson vid begravningen. Inbjudan till minnesgudstjänsten går ut för alla som har avlidit sedan den senaste allhelgonahelgen och haft begravning i våra kyrkor. Inbjudan går även till den som haft en borgerlig begravning eller till den som har haft begravningsgudstjänst i en annan kyrka, men gravsatts på någon av våra kyrkogårdar. Minnesgudstjänsten utformas med mycket musik, ljuständning med uppläsande av de dödas namn samt ett hoppets och tröstens evangelium. Minnesgudstjänster hålls i Morkarla, Film och Dannemora. Inbjudan blir till den kyrka där begravningsgudstjänsten hållits eller där gravsättning skett.

Leva vidare-grupp

Några månader efter att begravningen ägt rum får sorgehuset en inbjudan till leva vidare-grupp. Det är en inbjudan till samtal om sorgen och det som har varit och kommer att vara livet. Gruppen träffas fem gånger och leds av präst och diakon. Se ytterligare och mer utförlig information under Leva vidare-grupp.

Har du några frågor och funderingar är du välkommen att kontakta expeditionen, 0295-24 40 60.