Urngrav

Urngravar finns på kyrkogårdarna i Film, Dannemora och Morkarla.

Hur går en gravsättning med urna till?

De flesta döda kremeras idag och av dem som kremeras, gravsätts de flesta i en urngrav. En urngrav kan vara en gravrätt för bara urnor eller en gravrätt som både har plats för kistor och urnor. Gravsättningen sker oftast en tid efter att en begravningsgudstjänst med kista hållits. Vid begravningen gick de anhöriga ut och kistan fick stå kvar i kyrkan eller Stora salen, eller så bars kistan ut av bärare till en väntande begravningsbil och anhöriga kunde följa med till bilen och se när bilen med kistan körs iväg till krematoriet.
Om kremering av den döde skett innan begravningen så kan urnsänkningen ske som en del av själva begravningen.

Foto: Christer Pettersson

Efter 1-2 veckor kommer urnan med aska till församlingen. Då kontaktas anhöriga av församlingen eller begravningsbyrån och den anhörige får boka in en tid för att sätta ner urnan eller askan i jorden. Kontakta expeditionen tel. 0295-24 40 60 och boka tid. Urnsättning sker oftast på vardagar, men även på lördag/söndag beroende på om vaktmästare är i tjänst. Urnsättning kan ske med hjälp av präst eller att vaktmästare är med vid akten. Att ha en urnsättning är inte en ny begravning, men eftersom riten är viktig och begravningen slutade med att anhöriga lämnade kistan i kyrkan, så startar den här akten i kyrkan. Under klockringning bärs urnan ut till graven av anhörig eller av vaktmästare/präst. Sänkningen sker genom att den som sänker håller i det fastknutna svarta bomullsbandet och sakta sänka urnan i graven. Urngraven är inte djupare än att den som sätter ner urnan kan stå på knä och hålla i urnans övre del när urnan sätts ner.  De anhöriga ges egen tid vid graven innan graven förseglas. Bibelord, bön eller psalmsång kan förekomma.

Hur lång tid har de anhöriga på sig för att ha urnsänkning?

Begravningslagen säger att en urna måste vara nedsatt i en grav inom ett år efter kremationen. De gånger en urna blir stående länge i församlingen så kontaktas de anhörigas kontaktperson innan året har gått för att påminna om att urnan måste sättas ner i graven. En församling gravsätter inte en urna utan att ha kontaktat de anhöriga. Om det inte går att få tag i någon anhörig eller om inte den anhörige vill eller kan närvara vid en sådan, så ser församlingen till att urnan gravsätts inom ett år.