Lyssna

Hyra av församlingshem

Församlingshemmen är i första hand avsedd för kyrklig verksamhet men går också att hyra dem för andra ändamål i den mån lokalerna är lediga. Se nedan för priser och villkor.

UTHYRNING AV LOKALER

I pastoratet har vi fyra församlingshem som i första hand används för församlingarnas verksamhet och för eftersamlingar i samband med dop och begravning. Vid dessa tillfällen tas ingen avgift ut för medlemmar i Svenska kyrkan. Detta gäller också för Hagby och Ramsta bygdegård. 

Församlingshemmen kan också användas till ex bröllopsfest i samband med vigsel.

Det går också att hyra lokalerna för andra ändamål som tex sammanträden och dagkonferenser i den mån lokalerna är lediga.

 

BOKNING AV LOKAL

Bokningar och förfrågan om lokalhyra sker via pastorsexpeditionen via telefon på 018- 39 50 01. Mail: balingsta.pastorat@svenskakyrkan.se.  

Hyrestagare ska vara fyllda 20 år. Pastoratets församlingshem kan hyras ut till annan verksamhet än pastoratets egen. Svenska kyrkans medlemmar hyr till reducerad avgift. Hyrestagare ska uppge vilken verksamhet som ska bedrivas. Pastoratet hyr inte ut till organisationer eller arrangemang som strider mot Svenska kyrkans värderingar. Kyrkoherden avgör om en hyrestagare kan hyra.

PRISLISTA

Alla hyrestagare erlägger betalning enligt nedan. Lokal måste bokas minst två timmar. Bokas lokalen mer än 4 timmar räknas bokningen som en dagsbokning. Med helghyra avses fredag kl. 17 tom söndag kl 17.

Balingsta församlingshem

Adress: Balingsta 2.

                              Medlem       Ej medlem/ekonomiska föreningar/företag
Hel dag                            1000 kr         1500 kr

Helghyra                          2000 kr         3000 kr             
Lilla el. stora salen           200 kr/tim    250 kr/tim

Dop/begravning              Gratis            1500 kr

 

Uppsala-Näs församlingshem                

                                Medlem          Ej medlem/ekonomiska föreningar/företag
Hel dag                     1350 kr           2000 kr
Helghyra                   2600 kr           4000 kr
Sammanträde          200kr/tim       250kr/tim
Dop/begravning      Gratis               2000 kr

 

Västeråkers församlingshem    

                           Medlem                  Ej medlem/ekonomiska föreningar/företag
Hel dag                600 kr                     900 kr
Helghyra,             1200 kr                  1600 kr
Sammanträde     200kr/tim               250kr/tim
Dop/begravning  Gratis                      900 kr

 

Dalby församlingshem                        

                            Medlem              Ej medlem/ekonomiska föreningar/företag
Hel dag                 400 kr                800 kr 
Helghyra               800 kr               1500 kr
Sammanträde      200kr/tim         250kr/tim
Dop/begravning  Gratis                 800 kr

 

UTLÄMNING AV NYCKLAR

Kontakta vaktmästare för att få tillgång till nyckel.

Under uthyrningen

Hyrestagaren skall alltid finnas på plats i hyreslokalen och är personligen ytterst ansvarig för lokalen. Hyrestagaren åter sig att följa de lokala ordningsföreskrifterna som bland annat innefattar:·        

  • att veta var brandsläckare och nödutgångar finns samt att säkerställa att de inte är blockerade
  •  att levande ljus handhas med försiktighet och är släckta när lokalen lämnas
  • att fönster är stängda, dörrar låsta
  • att rökning inte är tillåtet inomhus
  • att djur får stanna utomhus
  • att servering av alkohol är tillåten.

Efter uthyrningen

Efter hyrestiden skall lokalen återställas och möbleras som den var när man kom. Det innefattar att:

a) Möblering ske enligt anslagen möbleringsplan.   

b) Diskmaskin vara tömd, rengjord och avstängd.   

c) De använda lokalerna, toaletterna, använda möbler, kök skall vara väl städat, avtorkat samt sopkärl tömda.  Se ”Städrutin” som finns anslagen i respektive lokal. Nyckel återlämnas till pastorsexpedition alternativt ansvarig vaktmästare närmaste vardag.

Avsyning sker av ansvarig vaktmästare i anslutning till nyckelåterlämning alternativt senast dagen efter. Eventuella anmärkningar på städning meddelas hyrestagaren.  Bristande städning debiteras med minimum 1200 kr.

Betalning

Betalning sker genom faktura i regel efter uthyrningen. Kom ihåg att ange fakturanr.