Som chef har du stor betydelse för trivsel och effektivitet på arbetsplatsen. Ett gott och tydligt ledarskap är viktigt för den miljö medarbetarna arbetar i. Som chef har du en viktig uppgift att skapa bra arbetsförhållanden och goda förutsättningar för medarbetarna så att de kan utföra sin uppgift och känna arbetstillfredsställelse.
Du som är chef ska ta reda på hur det går för medarbetarna, hur arbetsförhållandena påverkar arbetsresultatet och vad det finns för risker med de uppgifter och de förhållanden medarbetarna arbetar under. I din uppgift ingår också att vidta alla åtgärder som behövs för att förebygga ett ohälsosamt arbetssätt eller osunda arbetsförhållanden.
Det handlar om att vara närvarande och tillgänglig så att medarbetarna kan få det stöd av dig som ledare som de behöver för att utföra sina uppgifter. Det handlar om att se medarbetarna och anpassa krav och uppgifter till vars och ens förutsättningar och att involvera medarbetarna i att utveckla sin arbetssituation.
Människor är olika och utmanas av olika förhållanden. Vi reagerar olika t ex när kraven är för höga eller för låga, när vi arbetar tillsammans med andra, eller hamnar i en pressad situation. I din uppgift ligger att ha kunskaper om hur olika arbetsvillkor påverkar människor och hur samspel och konflikter i grupper utvecklas.
Du ska systematiskt ta reda på hur medarbetarna upplever sin arbetssituation och de risker de ser i arbetet . Det finns många sätt att göra det på t ex genom PU-samtalet, skyddsronder, uppföljning av arbetstider, enkäter.
Glöm inte vardagssamtalet, att se och återkoppla de resultat medarbetarna presterar. Fråga medarbetarna hur de vill bli ledda och låt det påverka dig. Våga vara tydlig med förväntningar och krav på medarbetarnas insatser. Våga ge konstruktiv återkoppling.
Tänk också på hur du själv agerar. Du är en förebild och påverkar arbetskulturen genom ditt eget arbetssätt. Trots uttalanden om t ex vikten av balans mellan arbete och fritid kan kravet uppfattas vara ständig tillgänglighet eller långa arbetsdagar om chefen alltid går hem sist varje dag eller sänder e-post sena kvälls- eller nattimmar.