När Peter kom som ny kyrkoherde till arbetsplatsen visste han att en medarbetare var sjukskriven. Någon annan överlämning eller information om personen hade han inte fått.
– Det visade sig att det fanns en lång historia med många samtal som föregått situationen vi stod i, men det var inget jag fått berättat för mig eller kunde läsa mig till. Utan dokumentation stod jag på ruta ett, med ärvda problem som hamnat i mitt knä. Det första jag gjorde var att föra enskilda samtal med samtliga in-blandade, för att utan värderingar samla in fakta och få en egen bild av läget, berättar Peter.
Planen var att medarbetaren efter en historik med upprepade sjukskrivningar under flera år skulle komma tillbaka i tjänst och ha rehabilitering ledd av sin tidigare chef. Det motsatte hen sig dock och då tog Peter själv på sig ansvaret för såväl rehabilitering som kontakter med alla berörda instanser, exempelvis Arbetsförmedlingens representant då det rörde sig om en tjänst med lönebidrag.
– Jag ville inte vara en i ledet som inte tog tag i det här ordentligt.