Två kvinnor tittar på en datorskärm. En manlig präst och en kvinna syns suddigt i bakgrunden.
Foto: Alex Giacomini /Ikon

Ekonomitjänsten

Ekonomitjänsten levereras från stiftens servicebyråer och ger församlingar och pastorat relevant administrativt stöd inom ekonomihantering. Detta möjliggör effektiv administration med hög kvalitet och minskad sårbarhet.

Gemensamma arbetssätt och systemstöd ger förutsättningar för en god ekonomisk och hållbar förvaltning hos församlingar och pastorat. 

Ekonomitjänsten tillhandahåller stöd genom:

  • planering, uppföljning och kvalitetssäkring av verksamheten
  • digital faktura- och attesthantering 
  • god intern kontroll 
  • rollbaserat arbetssätt med systemstöd och rutiner
  • utbildning för medarbetare och chefer

Ekonomitjänsten omfattar

  • Löpande redovisning
  • Leverantörsfakturor
  • Kundfakturor inklusive betalningsbevakning
  • Anläggningsredovisning
  • Bokslut
  • Budget
  • Deklarationer
  • Support

Mer information om Ekonomitjänsten finns på vårt gemensamma intranät, Kornet. 

Andra tjänster som behövs före beställning av denna tjänst

För att kunna använda Ekonomitjänsten krävs anslutning till den gemensamma IT-plattformen (GIP). 

Det är också en fördel att parallellt med anslutning till ekonomitjänsten ansluta till lönetjänsten för att bland annat få tillgång till integrationer mellan systemen.

Utbildning

Utbildningar Ekonomitjänsten

Pris

Prisuppgift lämnas av respektive stift.

Beställning

Anslutning till Ekonomitjänsten sker 1 januari varje år. Beställning till stiftet behöver ske ca 12 månader innan för att förbereda anslutning.

I anslutningsprocessen får församlingen/ pastoratet hjälp och stöd från stiftet. Stiftet samverkar i sin tur med den nationella nivån.

Beställningsbara deltjänster

För mer information vänd dig till ditt stift.

Kontaktinformation

Kontakta ditt stift

eller

Funktionen för samverkan och digitalisering
Susanne Ek, Catarina Thedin

samverkan@svenskakyrkan.se