Anhörigstöd

Vem är anhörigvårdare?

Anhörigas riksförbund beskriver en anhörigvårdare som en person som vårdar och tar hand om en släkting eller närstående som på grund av sjukdom, ålder eller funktionshinder behöver hjälp att klara vardagen.

Att få dela sina vardagsbekymmer och funderingar med andra, få tips och råd samt känna gemenskap är viktigt. Du är inte ensam.

Vad gör Svenska kyrkan i Degerfors-Nysund?

Anhörigträffar

I samarbete med Anhörigkonsulent Eva Kindroth i Degerfors kommun anordnar vi anhörigträffar.

Samtalen handlar om livet som anhörigvårdare.
Vad behöver vi för att orka med vardagen och vad ger oss kraft?

Vi utbyter erfarenheter och lär av varandra.
Det som sägs under träffen stannar där.
Du får även information/stöd.

Träffarna äger rum vid tre tillfällen under våren och tre på hösten i Degerfors församlingshem. Kostnadsfritt. 1,5-2 tim inkl. fikapaus.

Vill du vara med till hösten? Kontakta mig Anna Lööf 0586-65605 eller Ewa Kindroth Anhörigkonsulent 0586-48477.

Anhörigdag/Hälsa för alla-dag

En gång per år ordnar Degerfors kommun tillsammans med Mötesplatsen Svenska kyrkan, Anhörigföreningen, SKPF, PRO med flera en Anhörigdag där vi belyser aktuella ämnen. Sker oftast i oktober när det är Nationell Anhörigdag.

I år blev namnet Hälsa för alla-dagen och den ägde rum 24/4 istället.

Tema: Psykisk hälsa. Intressanta föreläsare som berättade om hur arbetet med att främja psykisk hälsa pågår och utvecklas i samhället.

Hur ser det ut i Degerfors? Vart kan man vända sig och vad finns det för utbud? Vikten av att vara med i ett socialt sammanhang.

Målgruppen var både äldre och yngre.

Planeringen för nästa års Hälsa för alla-dag är i full gång och kommer att bli i april månad 2025.

En månad för livet 10/9-10/10-2024

Region Örebro län, kommunerna i länet, blåljusorganisationer, näringslivet, civilsamhället kommer under en månad att uppmärksamma vad vi kan göra för att förebygga psykisk hälsa och självmord.

I Degerfors folkets hus kommer det att vara filmvisning En man som heter Ove mm tisdagen den 24/9 kl 13.30-16.30.

Karlskoga lasarett måndagen den 7/10 kl 13.00-16.30 föreläsning länkad från Wilandersalen USÖ.

Tema: God hälsa- vad betyder det för mig?