En kvinna håller upp en liten växt hon planterat i en kruka.

Arbetsträning enligt Marymetoden

Ekerö pastorat stöttar människor att komma närmare arbetsmarknaden genom arbetsträning enligt Marymetoden. Deltagarna får vägledning av yrkeskunniga och utbildade handledare från ett brett spektrum av arbetsområden.

Arbetsträning i Ekerö pastorat

Varje människa behöver tillhöra ett sammanhang som bär, och vara delaktig och bidra efter sina egna förutsättningar. Att befinna sig långt ifrån arbetsmarknaden innebär inte bara ekonomisk utsatthet utan också en förlust av sammanhang, som i förlängningen kan leda till att en människa förlorar tron på sig själv, sina förmågor och sitt eget värde.

Vi i Svenska kyrkan på Ekerö vet att varje människa är värdefull och har massor att ge. Men det räcker inte att vi vet: den som länge stått långt ifrån arbetsmarknaden behöver själv få göra den erfarenheten. Att erbjuda ett sammanhang för detta hör till det viktigaste vi gör.

För att säkerställa ett tryggt och strukturerat mottagande använder vi Marymetoden, en bemötandemetod som först utvecklades i Linde bergslags församling och som nu erbjuds av en rad församlingar runtom i landet. Varje Mary-deltagare tilldelas en handledare som är utbildad i metoden och stöttar deltagaren i det dagliga arbetet.

Möt Matilda Höstner och Jon Jernkvist, deltagare i Svenska kyrkans Maryverksamhet – ett meningsfullt arbetsliv för alla:

Exempel på arbetsuppgifter

I pastoratets verksamheter utförs varje dag ett brett och varierat utbud av arbetsuppgifter av en lika varierad skara yrkesutövare: kyrkomusiker, trädgårdsmästare och förskollärare, administratörer, präster och pedagoger. Våra utbildade Mary-handledare kan vägleda inom arbetsområden som..

1. Kök/servering inklusive bakning
  2. Återbruket med insamling, sortering och utlämning.
  3. Inomhusvaktmästeri, lättare lokalvård och trivseluppgifter.
  4. Utomhusvaktmästeri, kyrkogård, trädgård och odling.
  5. Barnverksamhet, heltidsförskola, öppenförskola och barnkörsverksamhet.
  6. Värdskap och assisterande handledare vid aktiviteter.
  7. S:t Mary syverkstad, textilvård, sömnad, re-make produktion och försäljning.

Vill du veta mer?

Är du handläggare på Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan eller ett samordningsförbund och vill samarbeta med oss kring arbetsträningsplatser? Kontakta Mary-ansvarig (se nedan).

Vill du arbetsträna hos oss? Prata med din handläggare på Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan eller ditt samordningsförbund.

Karin Gustafsson

Integrationssamordnare, EKERÖ PASTORAT

Mer om Karin Gustafsson

#integrationssamordnare