KATEKUMENAT

Väg till tro

Längtar du efter att samtala om tro och andlighet?
Vill du utforska din väg till tro?
Då kan katekumenat i Ekerö pastorat vara något för dig. Samtalsgruppen kallar vi VÄG TILL TRO och den vänder sig  till vuxna som är nyfikna på eller söker en tro. I samtalsgruppen delar vi våra tankar och frågor om Gud och tro.  Kom till Ekebyhovskyrkan med din längtan och börja vägen här!

VAR: Samtalsgrupp i Ekebyhovskyrkan onsdagar,
Gudstjänster kan vara i Ekerö kyrka eller Ekebyhov

NÄR: Onsdagar 18.30 – 21.00 (Fika från 18.30, mässa kl 19.00)
Höstterminen: 2/10, 9/10, 23/10, 13/11 (Ekebyhov)
17/11 Orgelhögmässa - Välkomnande av katekumener (Ekerö kyrka)

Vårterminen: 5/2, 19/2, 5/3, 19/3, 7/5
(9/2 Kallelsens gudstjänst, 19/4 Påsknattsmässa, Bekräftelsens gudstjänst, Maj  Sändningsgudstjänst i Storkyrkan Gamla stan med biskop Andreas- mer information kommer)

LEDARE:Cecilia Nyberg, präst och Susanne Olsson, pedag iog samt medvandrare.

KOSTNAD: ingen avgift

FÖR MER INFORMATION OCH INTRESSEANMÄLAN:

Kontakta Cecilia Nyberg präst:  cecilia.nyberg@svenskakyrkan.se

Katekumen: Ordet kommer av grekiskans κατηχούμενος, och betyder "en som undervisas". Det är besläktat med ordet katekes, κατηχισμός, undervisning.  Förr användes ordet katekumen om konfirmander. Idag används ordet katekumenat ofta som beteckning på samtalsgrupper inom Svenska kyrkan för dem som är nyfikna på kristen tro.