”Alla goda ting är tre… ”
Jag är ute och promenerar i hembygdens marker utanför Örsjö. ”Strövtåg i hembygden” som Gustaf Fröding skriver och Mando Diao sjunger. Framför mina ögon finns massor av träd som är klädda i sina mest vackra och sköna kläder. Särskilt fastnar min blick på päronträdet som står på föräldragården. Av traditionen har det sina rötter på 1700-talet. Hissnande tanke hur många som plockat päron från det! Och hissnande är det att tänka sig det väldiga rotsystemet som finns under jorden och tar upp näring. Stammen som bär uppe trädet. Saven som flödar upp från stammen till körsbärsträdets grenar. Ett enda träd – och samtidigt tre delar. Rotsystem, stam och sav.
På söndag den 26/5 är det, som många av oss vet, mors dag. Men det är också söndagen efter pingst som vi i gammal tradition kallar för ”Heliga trefaldighets dag”. Det är en dag som rör vid trons hjärta. Den Gud som kyrkan tror och älskar är en enda. Och samtidigt är Gud tre personer: Fader, Son och Helig Ande. Gud är tre-enig – en Gud i tre personer och tre personer i en Gud;
· Fadern – Skaparen. Den som på ett ogripbart och ofattbart sätt skapat hela den tillvaro vi lever med både det synliga och det osynliga och gjort människan till sin avbild. Huset jag bor i har inte kommit till av en slump. Duktiga husbyggare har gjort det. Och så är det också med den värld vi lever i. Den är resultatet av Någon som vill att den ska finnas. Någon som vill att du och jag ska finnas till, smaka på de orden…
· Sonen – Jesus Kristus. In i den här världen har Gud tagit gestalt som människa. Genom Bibeln lär vi känna honom. I Jesus har vi någon som delat de mänskliga villkoren inte på ett ytligt och fragmentariskt sätt utan verkligen på insidan. Med honom är vi aldrig ensamma. Den där påsken för 2000 år sedan dog han på korset. Med det togs allt bort som någonsin har skilt Gud och människa åt. Han befriade oss från vår synd och skuld. Med honom finns förlåtelse och läkedom.
· Helige Anden – Livgivaren. Gud är Skapare och Räddare. Men där finns också ett nu. Annars blir kristen tro bara som de där sagorna vi vuxit upp med och som börjar med ”Det var en gång… ”. Den Helige Anden brukar ibland kallas för livgivaren. Anden blåser liv i kyrkan och väcker längtan och tilliten efter Gud. Anden är kärlekens band från Fadern och Sonen och sträcker sig ut mot var och en av oss. När du döpte fick du genom Anden del av detta kärlekens band. Du blev en del av kyrkans stora gemenskap – Guds familj genom alla tider och över alla platser. I den helige Anden blir berättelsen om Gud och Jesus inte bara berättelsen om det som varit. Det blir berättelsen om hur Levande Gud verkar här och nu och närvarande bland oss alla.
”I Faderns, Sonens och den Helige Andens namn.” De orden inleder ofta våra gudstjänster. Med de orden döptes vi. De avslutar både när prästen på Jesu Kristi uppdrag förlåter våra synder samt när vi välsignas och sänds ut tillbaka till det som är vår vardag utanför gudstjänsten. På Heliga Trefaldighets dag rör vi vid Mysteriet framför andra – Gud själv. Det har används många bilder för att beskriva treenigheten. Dit hör bilden av trädet som består av det väldiga rotsystemet långt under jordens yta (Fadern) som blir synligt och konkret för oss i stammen (Jesus) och med det livgivande savet som pumpas ut i trädets grenar (savet). Någon har använt bilden av hur ljuset kommer från solen (Fadern), träffar oss genom solstrålarna (Jesus) och fortsätter vara närvarande genom att lysa upp vår värld och värma oss (Anden som är Guds närvaro hos oss). Kanske minns du särskilt bilden av vatten som finns i tre olika former; fast (is), flytande och ånga. Bilder är bra att använda som hjälp – men de är ofta otillräckliga. Så också när vi står inför Treenigheten.
Det har ägnats mycket tid i kyrkans historia att förstå och greppa treenigheten. Och en person som verkligen försökte förstå detta hette Augustinus (350-430). Han var bland annat kyrkofader och biskop. Det berättas att han när han beslutat sig för att skriva en bok om Treenigheten vandrade längs en öde strand och begrundade havets vidd. Plötsligt såg han en pojke som höll på att ösa vatten från havet med ett snäckskal, i en grop som han själv hade grävt. Pojken förklarade att han skulle förflytta hela havet så småningom och Augustinus insåg att det var en ännu mer omöjlig sak som han höll på med i sin bok om Treenigheten. Sedan försvann pojken, som måste ha varit en ängel sänd från Gud. Det finns något vardagligt och enkelt i denna berättelse – och samtidigt så sant. Vem av oss har inte som barn tänkt den där tanken att vi ska tömma en sjö på ett liknande sätt? Allt nog – om vi tycker att det är svårt att greppa och ta in treenigheten är vi gott sällskap. Vi kan inte förstå allt, men bit för bit kan vi få lära känna Gud själv genom Bibelns ord, genom gudstjänsten, genom bönen och nattvarden.
Söndagen efter pingst – Heliga trefaldighets dag – är inte bara dagen på kyrkoåret när vi stannar upp inför Gud: Fader, Son och Ande. Det är också dagen när vi går in i den långa trefaldighetstiden. Bakom oss ligger de allra flesta högtiderna; advent, jul, Trettondedagen, fastan, påsk och pingst. Med detta som lagd grund ligger en tid när växande och mognad står i centrum. Med några få söndagar som undantag använder vi den gröna färgen. Samma färg som i vår och sommar klär vår vackra natur sätter fingret på hur vi i mötet med den Treenige och levande Guden får växa och mogna. Låt oss vända tillbaka till bilden av trädet – till exempel päronträdet. För där finns ju också grenarna med som växer och så småningom ger knopp, blommor och frukt. Och grenarna är du och jag. Ur gemenskapen med Gud som trädet – ur gemenskapen med Fadern, Sonen och den Helige Anden - får vi växa och mogna. Om du vill ha en Bibeltext att läsa och fundera över kan du slå upp Johannesevangeliet kapitel 15 där Jesus använder bilden av sig själv som stammen och vi som grenarna.
Spela samman oss som går,
mot en dag som ingen sett.
Tills i dig vårt mål vi når,
Heliga Treenighet.
SvPs 338:4
Kalle Karlsson, präst i Emmaboda pastorat