Gunnar kommer med tåget från Nyköping, dit han flyttat sedan hans två barn 19 och 22 år gamla inte behövde ha honom hemma längre.
- Det är perfekt, jag bor nära tågstationen i Nyköping och jobbar vid Centralen i Stockholm.
Vad jobbar du med, daytime?
- Jag designar chips! Det vill säga jag och några kollegor har ett företag som håller på med ”micro chip design”. Där jag får använda mycket av min kreativitet och skaparkraft.
Du har tonsatt tre dikter av Edit Södergran. Hur kom du på den idén?
- Det var coronatider och jag behövde fler kanaler för att få ut min rastlöshet och kreativitet. Detta var en självklar väg att gå.
Varför valde du dikter om hösten?
- Jag har faktiskt tonsatt tre sommardikter av Edith också, de skulle ha uppförts förra sommaren men pandemin satte stopp. Hösten tilltalade mig. Jag ser paralleller mellan pandemin och hösten. Den är skoningslös, allt ställs in, dör eller går till vila och väntan. Men samtidigt är den hoppfull, det kommer alltid en vår och sommar igen då allt får blomma och leva. Det finns för lite körmusik om hösten. Jag är även jazzpianist och den första låten alla jazzmusiker kommer i kontakt med är oftast Autumn Leaves. Men som körsångare är det Uti vår hage och Nu grönskar det. Idel vår och sommar.
Tonsättningen är väldigt kärleksfull, du har tagit hänsyn till alla körsångare och behandlat texterna med respekt.
- Vad kul att du ser det. Ja, alla ska känna att de bidrar till att skapa musiken och levandegöra orden. Samtidigt ska det vara givande att sjunga. Och den där respekten, den måste man även visa publiken. Musiken ska kommunicera med dem och beröra. Om den inte berör är den meningslös. Jag vill efter konserten känna att vi alla i rummet har varit med om något stort och fint tillsammans. Verket har även skrivits för en pandemiuppställning av kören, där alla har rejäla avstånd till varandra. Därför bygger musiken på klanger snarare än trixiga melodier eller rytmer.