Hej Kerstin! Varför orgelelever?
Att undervisa unga elever i orgelspel är en påminnelse i hur jag själv en gång, som åttaåring satt och dinglade med benen på orgelpallen, vandrade med fingrarna på manualerna och provade de olika klangerna i registerandragen. En mäktig känsla, såklart! Hela tiden med stöd och påhejad av kantorn i min lilla hemby. Jag är glad att nu få ge vidare min kunskap och stödja de sju unga orgeleleverna på sin resa fram i musiken.
Vad är det bästa med att lära ut orgel?
Efter den här första terminen har vi börjat lära känna varandra på riktigt. Vi kan slappna av i varandras sällskap. De känner sig trygga och det är en förutsättning för all utveckling. Jag försöker hitta kreativa och roliga lösningar kring det som kan vara svårt. Jag vill ge eleverna en tro på att de kan.
Vilka är de största utmaningarna?
Att kunna tänka på tre tentakler samtidigt; två händer och pedal, och att de tre är helt självständiga. Den ena stämman ska kanske lyftas, medan den andra ska bindas till nästa takt och den tredje göra ytterligare en annan rörelse. Det kan ta en liten stund att lära hjärnan. Jag gläder mig med elevernas framgångar och utveckling. Den kommer att bli ännu större nu när vi har fått köpa in fyra övningsorglar. Kanske bor det en framtida kantor eller organist i någon av dem!