Lyssna

Nyhet / Publicerad 3 oktober 2024 / Ändrad 9 oktober 2024

Requiem x4

Denna höst bjuder på en unik möjlighet att uppleva några av musikhistoriens mest gripande och storslagna verk i Engelbrektskyrkan och Hjorthagskyrkan. Vi framför inte mindre än fyra requiem – Duruflé, Fauré, Mozart och Oskar Lindberg – vart och ett med sin unika känslomässiga palett och djupa mänskliga uttryck.

Vi har valt att framföra dessa fyra requiem för att erbjuda er en resa genom sorg, tröst och skönhet – en musikalisk reflektion över livet och döden. Fyrverkerier av känslor väntar er, men också stunder av stillhet och andlig fördjupning. Missa inte denna chans att låta musiken förena oss med det eviga.

 

Lördag 12 oktober kl 15.00

Hjorthagskyrkan

Maurice Duruflé: Requiem

Hjorthagens kammarkör
Kammarorkester
Joakim Andersson, dirigent

Vid Place du Panthéon finns den stora terrassen med utblick över nästan hela Paris. Terrassen tillhör lägenheten vilken Maurice Duruflé bodde i, och helt otroligt är det väl inte att tänka sig att han hämtade inspiration från den magnifika utsikten när han komponerade sin musik. Hans rekviem har ett tydligt fokus på gregorianska melodier klädda i superfranska klanger. I denna konsert framför Hjorthagens kammarkör, under ledning av Joakim Andersson, Duruflés Requiem i version för solister, kör, kammarorkester och orgel. 

Fri entré

Lördag 26 oktober kl 15.00

Hjorthagskyrkan

Gabriel Fauré: Requiem

Hjorthagens vokalensemble
Solister ur kören
Kerstin Alling, orgel
Eva Wedin, dirigent

Gabriel Faurés Requiem – verket med de långa, vackra linjerna, de himmelskt vackra tonerna och den fylliga klangen. Kerstin Alling spelar på kyrkans digitalorgel, som för dagen agerar orkester. Hjorthagens vokalensemble (tidigare Engelbrekts vokalensemble) sjunger och solisterna är plockade ur kören. Dirigent är Eva Wedin, som själv har sjungit rekviet som korist i både radiokören och Erik Erikssons Kammarkör. Vi får även höra Faurés Cantique de Jean Racine, samt ett stycke av den amerikanske tonsättaren Morten Lauridsen. 

Fri entré

Läs mer om Faurés Requiem här

Söndag 3 november kl 17.00

Engelbrektskyrkan

W. A. Mozart: Requiem

Engelbrekt Vocalis
Stockholm Concert Orchestra
Clarice Granado Persson, sopran
Wilma Kvamme, alt
Mattias Gunnari, tenor
Johan Schinkler, bas
Karin Bäckström, dirigent

Det finns få verk som är så mytomspunna och älskade som Mozarts Requiem; verket som framkallar allt från nattsvart sorg till jublande tacksamhet, och rör oss därför på djupet. Attraktionsgraden ser inte ut att minska, utan snarare öka. I en värld där konflikter och mörker ser ut att ta över behöver vi alltmer den kraft som musiken kan ge oss, den kraft som också ger tröst och lindring. 

Engelbrekt Vocalis, som leds av Karin Bäckström, är en kör som består av hel- eller halvprofessionella unga sångare. Sopran Clarice Granado Persson har just gått ut Operhögskolan och debuterar i februari 2025 som Pamina i Folkoperans uppsättning av Trollflöjten. Mezzosopranen Wilma Kvamme studerar sång i Wien och spås en lysande framtid. Mattias Gunnari, tenor, har utbildats på Mälardalens konstnärliga högskola och han framträder i höst på Kungl. Operan i bland annat Carmen och Tosca. Johan Schinkler, bas är utbildad på Operahögskolan i Stockholm och anses vara en av de mest eftertraktade basarna i Sverige idag. 

Biljetter på ticketmaster.se

Söndag 10 november kl 17.00

Engelbrektskyrkan

Lars-Erik Larsson: Förklädd gud
Oskar Lindberg: Requiem

Engelbrekts kammarkör
Medlemmar ur Sveriges Radios symfoniorkester
Gunnel Fred, recitatör
Elin Rombo, sopran
Maria Forsström, alt
Wiktor Sundqvist, tenor
Jakob Högström, bas
Bengt Eklund, dirigent

Oskar Lindberg (1887–1955) var Engelbrektskyrkans första organist från det att kyrkan invigdes 1914 fram till sin död 1955. För den stora allmänheten är han kanske allra mest känd för sin Gammal fäbodpsalm. Ett av de allra mest önskade musikstycket vid begravningar i vårt land.

Han kom att skriva över 400 verk och utöver sin organisttjänst i Engelbrektskyrkan var han också bland annat lärare i harmonilära vid Musikhögskolan i Stockholm från 1919. Utsågs till professor 1936. Dirigent för Stockholms akademiska orkesterförening 1922, ledamot av koralbokskommittén 1939 och bidrog med 14 koraler i folkton. 1920 påbörjade han sitt rekviem som är skrivet för kör, solister, orgel och orkester. Arbetet med verket kom att bli vilande från och till och det var inte förrän ärkebiskop Nathan Söderblom så att säga sparkade Lindberg i baken som han satte i gång att på allvar slutföra kompositionen. Uruppförandet skedde tisdagen den 27 november 1923 i Musikaliska akademiens stora sal vid Nybrokajen. 

Oskar Lindbergs produktion är allmänt präglad av en folktonsförankring men här lämnar han lite den stilen till förmån för ett mer allmänromantiskt tonspråk med en liten doft av både Rachmaninov och Brahms. Trots grundbetydelsen av dödsmässa är verket ljust och förtröstansfullt. Söndagen den 10 november kl 17.00 har du möjligheten att uppleva detta fantastiska verk i Engelbrektskyrkan. Ett verk som dessvärre framförs alltför sällan.

Biljetter på Ticketmaster