Vernissage 26 januari i Engelbrektskyrkan kl. 12.00, utställningen visas v. 5-11
Fabric of the Universe
Om utställningen
Väven har i många kulturer i många årtusenden använts som en metafor för universum, även inom den kristna traditionen går det att finna väven som metafor. Biskopen Martin Lönnebo skrev en gång att “Universum är en väv, Gud är vävaren, vävstolen står i Intet, varpen är tiden och rummet med naturlagarna…” och satte således fingret på vävens koppling till den samtida fysiken, där Einstein genom sin generella relativitetsteori liknade rum-tiden vid en väv som utgör grunden för vårt universum. Går det alltså att förstå de grundläggande krafter som upprätthåller vårt universum som en intrikat väv?
De senaste årtiondena har forskningen kring kvantfysik och kvantmekanik lärt oss än mer om vårt universum. Teorierna om kvantfysik är väl accepterade inom naturvetenskaperna, men än idag finns det ingen teori som kan förena Einsteins relativitetsteori med kvantfysiken. Det som är ännu svårare att förstå är att trots att båda teorierna är sanna, står de i motsättning till varandra.
Med framväxten av kvantfysiken ifrågasätts, kanske till och med upplöses, den väv som Einstein såg att universum var skapat av. Kvantfysikens världsbild beskriver en värld av skeenden, inte av ting. En värld som är ständigt framträdande och försvinnande. Fysikern Carlo Rovelli skriver “Det är som om Gud inte hade tecknat verkligheten med en tunn linje, utan nöjt sig med en lätt skiss”. Betyder det att vi måste hitta en annan teknik än väven för att förstå den subatomära världen?
Om konstnären
Victoria Cleverby (f. 1990) tog sin kandidatexamen från Konstfacks textillinje 2014 och har sedan dess ställt ut både i Sverige och utomlands. I sin konstnärliga praktik arbetar hon med text och textilier för att undersöka världens beskaffenhet.