Foto: Erika Cyrillus

Den bibliska trädgården i Lillkyrka

Vandra runt i den rofyllda trädgården och hitta bibliska växter med artnamn och citat från Bibeln, som anknyter till den berättelse där växten finns omtalad.

Bakgrund

Den bibliska trädgården började anläggas sommaren 2021, då personalen i Lillkyrka församlingsgård önskade skapa en mer inbjudande utemiljö runt huset.

En fascination över folkliga namn med biblisk anknytning på många av våra trädgårdsväxter blev starten på tankar att välja växtmaterial med anknytning till Bibeln. I våra rabatter finns till exempel Mose brinnande buske, Jakobs stege och Mariatistel.

Bibliska växter

Foto: Erika Cyrillus

Den som vandrar runt i trädgården hittar skyltar med artnamn och citat från Bibeln som anknyter till den berättelse där växten finns omtalad.

I cirkelrabatten finns ett antal växter som förr i tiden användes i den så kallade kyrkokvasten. Kyrkokvasten var en liten bukett med doftande örter som kunde vara bra att ha under gudstjänsten för att kanske grannen i bänken inte hade badat sedan i julas. Eller för att du inte skulle somna under den långa predikan. I kyrkokvasten hittar du till exempel åbrodd, som i folkmun kallades ’predikoväcka’.

Tanken är också att trädgården ska få utvecklas med tiden och leva vidare med fler växter.

En trädgård för stillhet och bön

Förhoppningen är att trädgården ska vara till glädje för de som hittar dit. Det är en trädgård att vistas i och sitta ner en stund och njuta av färger, former och dofter, som är både lugnande och läkande.

Här vill vi att besökare ska få en stund till stillhet och bön.