Någon sänker ner en vit urna i marken på en gravplats.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Gravplats för kista och urna

Gravplatser för kista eller urna finns på Enköpings pastorats alla kyrkogårdar. Vid gravsättning i kista eller aska i urna får de anhöriga vara med.

Kistgravplatser

Kistgravplatser upplåts med gravrätt (dvs rätten att gravsätta en avliden i en gravplats och att besluta om gravplatsens vård). Inom dessa gravsätts stoft i kista eller aska i urna. Anhöriga får vara med vid gravsättningen.

Kistgravplatserna varierar i storlek från en kistas bredd till flera. Gravsättning av kista sker på tredubbelt (2,40 meter), dubbelt (2 meter) eller enkelt (1,60 meter) kistdjup. Vilket djup det är beror på hur många gravsättningar som har gjorts tidigare i gravplatsen.

Gravrättstiden är 25 år från sista gravsättning med möjlighet till förlängning. Gravrättsinnehavarna beslutar om och ansvarar för gravplatsens utseende, såvida man inte har kommit överens om något annat vid upplåtelsen.

Kistgravplatser finns på alla pastoratets kyrkogårdar.

Urngravplatser

Urngravplatser upplåts med gravrätt. Inom platsen gravsätts aska i urnor. Anhöriga får närvara vid gravsättningen.

Urngravplatserna är vanligen 1,2 x 1,2 meter med plats för 9 urnor, men andra storlekar förekommer. Gravsättning sker på 0,7 meters djup.

Gravrättstiden är 25 år från sista gravsättning med möjlighet till förlängning. Gravrättsinnehavarna beslutar om och ansvarar för gravplatsens utseende om inget annat överenskommits vid upplåtelsen.

Urngravplatser finns på samtliga av pastoratets kyrkogårdar.

En kyrkogård i höstfärger.

Olika sorters gravplatser

Det finns olika former av gravsättning – med och utan skötselansvar. Läs mer om gravplatserna och hur de fungerar.

Gravar dekorerade med färggranna blommor på en kyrkogård.

Kyrkogårdsfrågor

Här hittar du information om hur pastoratets kyrkogårdar sköts. Här finns också kontaktuppgifter och mer information om gravrätt, gravskötsel och allt annat som har att göra med kyrkogårdarna.