Gravstenar bland högt gräs på en kyrkogård.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Gravstenssäkring

Kyrkogårdsförvaltningen kontrollerar att alla gravvårdar klarar de krav på säkerhet som krävs. Det gör vi för besökarnas och personalens säkerhet.

Därför måste gravstenar vara fast förankrade

Gravstenar i Sverige är oftast av granit eller marmor, men även andra material förekommer. Detta gör att gravstenarna ofta är mycket tunga. Därför är det viktigt att de är fast förankrade, annars kan de utgöra en stor säkerhetsrisk, både för besökare och kyrkogårdspersonal. Det ska inte finnas någon som helst risk att gravstenen välter, ifall någon exempelvis tar stöd emot stenen för att resa sig upp.

Gravrättsinnehavaren ansvarig

Det är den som är gravrättsinnehavare på en gravplats som har ansvaret för att en gravsten är säkert monterad. Enköpings pastorat har ansvar för att löpande kontrollera gravstenarna på alla våra kyrkogårdar. Om det finns brister, så ska pastoratet påpeka dessa. Om bristerna inte hörsammas, så tar pastoratet till skyddsåtgärder och kan exempelvis lägga omkull en osäker gravsten.

Detta kontrolleras

Enköpings pastorat följer Centrala Gravvårdskommitténs riktlinjer för gravstenssäkerhet. Alla stående stenar måste vara fast förankrade i marken eller stå på en sockel som är fast förankrad. I de fall gravstenen är monterad på en sockel måste den vara dubbad med minst 2 dubb av godkänd typ. Det finns också gränser för hur mycket en gravsten får luta. Dessa gränsvärden beror på stenens storlek och vilken typ av förankring i marken den har.

Alla stående gravstenar eller gravanordningar som är högre än 0,30 meter testas för att klara ett tryck på 35 kg – detta kontrolleras vart femte år eller oftare om man misstänker att en gravsten är osäker. 35 kg (350N) är det tryck man bedömt vara rimlig last när någon ska resa sig upp, men tappar balansen och hugger tag i t ex en gravsten för att inte falla.

Om ”min” sten inte klarar testet – vad händer då?

Om stenen vid testet visar sig utgöra en akut fara läggs den ner på platsen omgående. Om stenen inte utgör akut fara, men ändå inte uppfyller kraven på säkerhet, så får den stå kvar tills gravrättsinnehavaren åtgärdat den. I båda fallen skickas information till samtliga gravrättsinnehavare på gravplatsen. Med informationen skickas också ett erbjudande med kostnadsförslag om att Enköpings pastorat kan hjälpa till att montera om gravstenen så att den står säkert.

Du har sedan en viss tid på dig att se till att stenen åtgärdas (exakt datum står i brevet som skickas ut). Det går bra att åtgärda stenen själv, anlita oss eller en annan entreprenör. Om du själv åtgärdar stenen eller anlitar någon annan entreprenör ska detta meddelas oss så att vi kan testa arbetet. Har pastoratet inte hört något efter att den angivna tiden gått så testas stenen på nytt. Uppfyller den fortfarande inte kraven så läggs den ner på platsen.

Det går också bra att göra om stående stenar till liggande stenar, så länge de ryms inom den befintliga gravplatsens yta.

Film om gravstenssäkring

Här nedanför kan du se och höra hur kyrkogårdsförvaltningen arbetar med gravstenssäkring på kyrkogården. Det är Klas Eriksson, arbetsledare på kyrkogårdsförvaltningen i Enköpings pastorat, som berättar och visar.

Gravar dekorerade med färggranna blommor på en kyrkogård.

Kyrkogårdsfrågor

Här hittar du information om hur pastoratets kyrkogårdar sköts. Här finns också kontaktuppgifter och mer information om gravrätt, gravskötsel och allt annat som har att göra med kyrkogårdarna.