En person ställer ett tänt ljus i en stor ljusbärare.
Foto: Albin Hillert

Gudstjänst & andakt

Välkommen att fira gudstjänst i någon av församlingarna i Enköpings pastorat! Här hittar du information om våra olika gudstjänsttyper.

Mitt i livets glädjeämnen och sorger, förtvivlan och hopp samlas vi till gudstjänst. Alla får vara med i gudstjänsten: ung och gammal, den som är van gudstjänstfirare och den som är ovan. Välkommen att delta i gudstjänster i församlingarna inom Enköpings pastorat.

Alla gudstjänster är offentliga och du är alltid välkommen. Är du nyfiken på en viss typ av gudstjänst? Längre ner kan du läsa om de olika sorters gudstjänster vi firar.

Olika typer av gudstjänster

Tre flickor tittar busigt upp bakom en kyrkbänk.

Barnens kyrka

Enkel gudstjänst i Vårfrukyrkan för de yngsta, med mycket sång och rörelse.

Friluftsgudstjänst

Friluftsgudstjänst är en vanlig gudstjänst som firas utomhus.

Gud och spaghetti

En familjegudstjänst med kort andakt, med fokus på barnen. Middag till självkostnadspris. Föranmälan.

Två barn som ser ut att vara fem och sju år gamla tänder ljus vid en ljusbärare i ett kyrkorum.

Gudstjänst med små och stora

I flera av våra församlingar firar vi gudstjänst eller mässa med små och stora - en gudstjänst som är lite extra anpassad för barn och familjer.

Himmel & pannkaka

En familjegudstjänst, som inleds i Villberga prästgård med soppa och pannkaka. Hela familjen är välkommen. Föranmälan.

En man med glasögon spelar på en kyrkorgel.

Musikgudstjänst

På en musikgudstjänst är musiken i fokus. Ibland är det församlingens egna musiker eller körer som står för musiken, ibland är det gästmusiker som spelar.

En grupp människor sitter runt ett bord. Man ser bara deras händer som håller i assietter med fika på, paj och glass eller grädde. En av händerna är tatuerad, en annan ser ut att tillhöra en äldre dam.

Möt mig nu som den jag är

En enkel gudstjänst i S:t Lars kyrka i slutet av veckan. Innan gudstjänsten möts vi till gemenskap runt fikabordet.

Mässa och högmässa

Mässa och högmässa är olika typer av gudstjänster. Både mässa och högmässa firas regelbundet i församlingarna i Enköpings pastorat.

En massa olika tända ljus nedstoppade i en ljusbärare med sand.

Sinnesrogudstjänster

Sinnesrogudstjänsten är en enkel gudstjänst med delaktighet, värme och gemenskap. Alla är varmt välkomna, oavsett om du har varit med tidigare eller om du deltar för första gången.

Årets större helger

En person tänder ett gravljus som ställts uppe på ett stenstaket.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Under påsk, allhelgona och jul har vi alltid ett särskilt program med gudstjänster, musik och gemenskap. Håll utkik här på vår webbplats, annonsering i lokaltidning samt i våra sociala medier.

Händer i veckan

Här kan du läsa om vad som händer i Enköpings pastorat den närmaste tiden: gudstjänster, träffar och musik.