Två barn som ser ut att vara fem och sju år gamla tänder ljus vid en ljusbärare i ett kyrkorum.
Foto: Johannes Frandsen

Gudstjänst med små och stora

I flera av våra församlingar firar vi gudstjänst eller mässa med små och stora - en gudstjänst som är lite extra anpassad för barn och familjer.

Gudstjänst med små och stora är en gudstjänst för alla åldrar, där barnen får extra mycket utrymme. Ofta medverkar barnkörer eller barngrupper i gudstjänsten.

Mässa med små och stora firas en gång i månaden i S:t Lars kyrka i Enköpings församling. I våra landsbygdförsmlingar firas gudstjänst eller mässa med små och stora några gånger per termin, ofta i samband med högtider och speciella tillfällen.

Gudstjänster och mässor med små och stora, hösten 2024

Enköpings församling

Mässa med små och stora är en gudstjänst för alla åldrar med nattvard, enklare predikan, bön och sång. Barn från barnkörerna Körlek och Sångfåglarna medverkar med sång samt i nattvarden. Efteråt kyrkfika.

Datum: 8/9, 6/10, 3/11, 1/12
Tid: kl 15.00
Plats: S:t Lars kyrka

Tillinge och Södra Åsunda samt Sparrsätra-Breds församlingar

Kom och var med! Vi sjunger sånger, pratar, får lyssna på en berättelse, upptäcker kyrkan och fikar tillsammans.

Datum och plats:
- 6/10 kl 11.00 i Tillinge kyrka
- 6/10 kl 14.00 i Breds kyrka
- 17/11 kl 14.00 i Breds kyrka
- 15/12 kl 11 i Tillinge kyrka. Dopfest för alla som döpts under året, barnens luciatåg och utdelning av Bibel för barn.
- 6/1 kl 14 i Bred kyrka. Dopfest för alla som döpts under året, utdelning av Bibel för barn och dans kring granen i Bredgården.

Att barn sitter vid en rutchbana och sträcker upp armarba och ser glad ut. Ett annat barn står på stegen på rutchbanan.

Barn & familj

Det finns mycket att upptäcka i våra verksamheter för barn upp till 13 år, exempelvis rörelse, sång, pyssel, lek och familjeträffar.

En person ställer ett tänt ljus i en stor ljusbärare.

Gudstjänst & andakt

Välkommen att delta i gudstjänster i församlingarna inom Enköpings pastorat. Här kan du läsa mer.