Ett gäng tjejer och killar i 15-årsåldern håller om varandra och skrattar.
Foto: Alex Giacomini, Ikon

Konfirmation

Vill du lära dig mer om Gud och kristen tro och få prata om sånt du tycker är viktigt, samtidigt som du har roligt och träffar nya kompisar? Här kan du läsa mer om våra konfirmationsgrupper och hur du anmäler dig till konfirmation. I Enköpings pastorat finns flera olika grupper att välja mellan.

Vad är konfirmation?

Det år du fyller fjorton får du en inbjudan till konfirmation från Svenska kyrkan. Under konfirmandtiden får du får uppleva och veta mer om Gud, kyrkan och kristen tro. Du träffar nya kompisar, åker på läger och får en chans att prata om sånt som du tycker är viktigt. Är du en av de som vågar anta utmaningen?

Du behöver inte vara döpt för att börja i en konfirmandgrupp. Många konfirmander döps under sin konfirmandtid.

Våra konfagrupper 2024-2025

Hos Svenska kyrkan Enköping finns sex olika konfirmationsgrupper att välja mellan. Vill du ut på äventyr och åka skidor, åka på sommarläger, eller passar det bättre med regelbundna veckoträffar? Allt finns hos oss!

Klicka på bilderna här nedanför för att läsa mer om och anmäla dig till den grupp som passar dig!

Konfirmeras som vuxen

Blev du inte komfirmerad när du gick i åttan? Det är aldrig för sent! Läs mer om vuxenkonfirmation här nedanför.

Konfirmeras efter åttan eller som vuxen

Blev du inte konfirmerad som tonåring? I din församling erbjuds alltid en möjlighet att konfirmeras som vuxen.

En kvinna och en man i militäruniformer står i en kyrka. De ler mot kameran.

Konfirmation i samband med värnplikten

Om du inte konfirmerades i åttan kan du alltid konfirmeras senare i livet. I Enköpings pastorat är det också möjligt att konfirmeras i samband med värnplikt på Ledningsregementet. Det gjorde Mathilda Selemalm och Erik Marklund.

Nyheter om konfirmation

Snart dags för konfastart!

Publicerad:

Snart drar våra konfagrupper igång för hösten. Har du som är född 2010 anmält dig till konfirmation än? Vill du veta mer innan du anmäler dig? Välkommen på informationsträff på Sagabiografen 16/9.

Anmälan till konfirmation är öppen!

Publicerad:

Nu kan du som är född 2010 anmäla dig till konfirmation! I Enköpings pastorat finns sex olika grupper att välja mellan.