Siluetten av ett kors i starkt glittrande motljus.

Kurser i kyrkiska, Enköping

Vad pysslar vi egentligen med i kyrkan? Och vad betyder alla de där kyrkiska orden? Vill du fundera tillsammans kring kristen tro, bibelns texter eller existentiella frågor? Gå en kurs i kyrkiska! Kom som du är, med eller utan förkunskaper.

Hösten 2024 ger vi grundkurs i kyrkiska.

Om Grundkurs i kyrkiska

Skulle du vilja veta mer om kyrkan och vad vi gör där? Kanske gå i gudstjänst men är osäker på hur man gör och hur allt funkar? På grundkursen i kyrkiska kikar vi närmare på det och du får fråga hur mycket du vill! Du behöver inte anmäla dig och du behöver inte ha förkunskaper. Träffarna är fristående så du väljer vilka du är intresserad av. Du kan läsa mer om temat för varje tillfälle här nedanför.

Datum Grundkurs i kyrkiska HT24: 25/9, 23/10, 27/11.
Tid: kl 18.30-20
Plats: Vårfrukyrkan, Enköping
Kontaktperson: Maria Lund, präst

25/9: Kyrkorummet och prylarna på altaret

Vi tittar närmare på kyrkorummet och vad som är speciellt i kyrkan och berättar vad som händer vid nattvardsbordet.

23/10: Döden - tro och praktisk verklighet

Vad händer när någon går bort? Präst, begravningsentreprenör och kyrkogårdsarbetare berättar.

27/11: Julen och andra högtider

Vi pratar om de kyrkliga högtiderna och varför vi firar dem.

En kvinna tänder tredje ljuset i en adventsljusstake.

Vuxna

Inom Enköpings pastorat finns många mötesplatser och en bred verksamhet för dig som är vuxen.