Händer som skriver på tangentbord till datorskärm
Foto: IStock

Ansökan till Sjödings musikstipendium är öppen

Nu kan du ansöka om pengar ur Clas-Erik Sjödings musikstipendiestiftelse. Som sökande måste du ha anknytning till Enköpings kommun och vara i åldern upp till och med sista året på gymnasiet.

Clas-Erik Sjöding kom i början på 70-talet till Enköping där han arbetade som kantor i Tillinge församling. Sjöding testamenterade sin förmågenhet till Enköpings pastorat, för att användas till ett stipendium för musikbegåvade barn och unga.

Den som söker pengar ur Sjödings stiftelse ska vara i åldern upp till och med sista året på gymnasiet och ha anknytning till Enköpings kommun. Den sökande ska i första hand ha engagemang inom Svenska kyrkan.

Pengar kan sökas till exempelvis kör- och musikverksamhet, utbildning, kurser eller lektioner, studieresor eller inköp av instrument. Utbildning till kyrkomusiker prioriteras före andra utbildningar.

Stipendierna delas ut i februari 2024, i samband med en välgörenhetskonsert där stipendiaterna framför prov på sin musikaliska skicklighet.

Senast 20 september 2024 måste ansökan vara inne.

Händer som skriver på tangentbord till datorskärm

Sök Sjödings musikstipendium

Här ansöker du om pengar ur Clas-Erik Sjödings musikstipendiestiftelse. Som sökande måste du ha anknytning till Enköpings kommun och vara i åldern upp till och med sista året på gymnasiet. Den sökande ska i första hand ha engagemang inom Svenska kyrkan.

Om Sjödings musikstipendium

Clas-Erik Sjödings musikstipendiestiftelse delar ut medel till musikbegåvade barn, bland annat till kör- och musikverksamhet, utbildning eller kurser, studieresor eller inköp av instrument. Sökande måste ha anknytning till Enköpings kommun.

Träffa förra årets stipendiater!

En ung kvinna med brunt hår ler in i kameran. Hon håller i en trombon.

Sjödingstipendiat 2023: Josephine den Tex, sång och trombon

Josephine den Tex är en av 2023 års Sjödingstipendiater. Hon spelar trombon och sjunger och kommer använda stipendiepengarna till att betala sin utbildning på Lilla akademien i Stockholm.

En ung kille sitter med en svart elgitarr i knät.

Sjödingstipendiat 2023: Arvid Andersson, elgitarr

Arvid Andersson är en av 2023 års Sjödingstipendiater. Han spelar elgitarr. Han kommer använda pengarna från stipendiet till att köpa ny elgitarr och väska.

En ung kille i fluga och väst sitter med en cello lutad mot sig. Han ler stort.

Sjödingstipendiat 2023: Isaac Östberg, cello

Isaac Östberg är en av 2023 års Sjödingstipendiater. Han spelar cello. Han kommer använda pengarna från stipendiet till att köpa nya stråkar.

En ung tjej i mörkröd klänning spelar fiol. Hon ser fokuserad ut.

Sjödingstipendiat 2023: Ella Östberg, fiol

Ella Östberg är en av 2023 års Sjödingstipendiater. Hon spelar fiol. Hon kommer använda pengarna från stipendiet till att köpa en ny fiol.

En ung kille med blon hår sitter vid en flyger. han tittar in i kameran och vilar ena handen på flygeln.

Sjödingstipendiat 2023: Alexander Engholm, piano

Alexander Engholm är en av 2023 års Sjödingstipendiater. Han spelar piano. Han kommer använda pengarna från stipendiet till privatlektioner i musikteori.

En ung man sitter vid en kyrkorgel. Han tittar in i kameran.

Sjödingstipendiat 2023: Jonathan Moene, orgel

Jonathan Moene är en av 2023 års Sjödingstipendiater. Han spelar orgel. Han kommer använda pengarna från stipendiet till att köpa en övningsorgel.

En ung man med glasögon sitter bredvid en kyrkorgel. Han bär slips och skjorta under en v-ringad tröja.

Sjödingstipendiat 2023: Love Frisell, orgel

Love Frisell är en av 2023 års Sjödingstipendiater. Han spelar orgel. Han kommer använda pengarna från stipendiet till att köpa en övningsorgel.