Nyhetsbrev från Boglösa och Veckholms församlingar 20 augusti

Är Jesus mest lik en ros eller en maskros?

En del frågor har inte ett rätt svar. Man kan tycka och tänka, men inte säga att jag har rätt och jag vill att du tycker som jag. Tvärtom blir världen lite rikare när vi tycker olika. Frågor om Gud är sådana frågor. Min bild av Gud blir större och djupare när jag lyssnar på dig, och när jag försöker reda ut vad jag själv tycker. Så här kommer några frågor:

Är Jesus mest lik en ros eller en maskros? Fantastisk som en vacker ros, ovanlig och sällsynt, en gåva som gör människor glada, blommornas blomma – eller den där som finns överallt, som alltid klarar sig även där ingenting annat kan leva, närvarande i vardagen, en symbol för att kämpa mot makten som vill utrota?

Det är enkelt att säga att Jesus är lik både en ros och en maskros, och det är sant. Men om du måste välja vad som är mest sant för dig idag, vad väljer du?

Om Gud hade ett yrke, vad skulle det vara? Domare, för att Gud står för det som är rätt och sanning, och vill se till att också vi är goda och rättvisa. Eller är Gud som en trädgårdsmästare, som vill hjälpa oss att växa och blomstra och bli vårt sanna jag, genom att se till att vi har bra jord, näring och vatten?

En vän till mig som genomgick en cancerbehandling och därför hade gjort massor med sjukhusresor sa att Gud är som en taxichaufför. Gud är med på livets alla resor, lyssnar och låter dig prata färdigt, kommer med en klok kommentar ibland.

Om Gud var en färg, vilken färg skulle det vara? Blå, som himmelen och friheten och havet, allt det som inte tar slut utan bara fortsätter in i evigheten? Guld, som är kungarnas och de rikas färg, som skiner som solen? Eller vit, som är alla färger samtidigt, den neutrala färgen i ett galleri som låter alla andra färger komma till sin rätt och synas tydligt? Eller gul, svart eller rosa?

Du får inga rätta svar. Det är till och med så irriterande, att det som verkar klokt och riktigt för dig idag, tycker du är fel nästa vecka. Vi söker oss fram till ett svar som fungerar här och nu. Och så måste det vara. Gud är större än mina tankar, större än världens klokaste människas tankar.

Katarina von Otter, församlingsherde i Boglösa, Veckholm och Villberga

• Onsdag 18 september
    Kl 19  Bibel och bön, Boglösa församlingshem. E Cyrillus
  • Torsdag 19 september
    Kl 16  Tacolov Lillkyrka församlingsgård. Föranmälan!
  • Fredag 20 september
    Kl 12  Sopplunch och gemenskap i Lillkyrka församlingsgård. Om Britta Holmström och Individuell Människohjälp. Birgitta Brolin berättar och Ulla Lindgren säljer dukar med mera. Andakt. Soppan kostar 40 kr.
    Kl 17.30  Mässa, Vallby. E Cyrillus
  • Söndag 22 september
    Kl 10  Högmässa, Vallby. S Nilsson Edström
    Kl 11  Gudstjänst, Torsvi. K v Otter
  • Onsdag 25 september
    Kl 19  Grön kyrka, Boglösa församlingshem. Terminsstart för studiecirkel om hållbarhet.
  • Torsdag 26 september
    Kl 8.30  Morgonmässa, Lillkyrka. L Brolin
  • Fredag 27 september
    Kl 14  Gudstjänst, Trögdshemmet. E Cyrillus
    Kl 17.30 Mässa, Vallby. E Cyrillus
  • Söndag 29 september
    Kl 10  Högmässa, Vallby. L Brolin.
    Kl 14  Familjegudstjänst med bibelutdelning, Lillkyrka. L Osterman, E Cyrillus. Kyrkfika i församlingsgården.

Vi tipsar om:

Grön kyrka

Onsdag 11/9 kl 19.00 i Boglösa församlingshem
Vi samtalar om skapelsen, Gud, kyrkan, hållbarhet och vad som kan göras. Vi delar oron och tillsammans finner vi hopp.

Bibel och bön

Onsdag 18/9 19.00 i Boglösa församlingshem
Damma av din gamla bibel (eller få en ny), och var med på enkla bibelsamtal. I Bibeln samsas underverk och vardagliga händelser. Vi möter hjältar, skurkar och vanligt folk. Fromma och tvivlare. Böckerna i Bibeln är skrivna för att läsas tillsammans och diskuteras. Obs: fika serveras inte.

Boglösa kyrkliga syförening

Varannan torsdag kl 13 i Boglösa församlingshem
Vi ses för gemenskap, hand­arbete och välgörenhet. Varmt välkommen att vara med! Kontakt: Britt-Marie Berglund, e-post: b-mb2015@outlook.com

Tacolov

Torsdag 19/9 kl 16.00–18.30 i Lillkyrka församlingsgård.
En familjekväll med mat, gemenskap, andakt, lek och pyssel. Föranmälan krävs. Anmälan senast måndagen innan varje tillfälle. Kostnad 40 kr för vuxna, 10 kr för barn.

Körer för barn i Lillkyrka församlingsgård:

Sångdraget
Sångdraget är en barnkör för åldrarna fsk-åk 2. Här sjunger vi massor av roliga sånger. Vi gör drama och leker ibland. Vi medverkar i församlingens familjegudstjänster några gånger per år och går luciatåg och besöker äldreboendet.

Kördraget
Kördraget är barnkören för dig som går i årskurs tre och uppåt. Vi sjunger, dansar, gör drama och leker. Här läggs vikt på sångträning och framförande.

Maxidraget
Maxidraget är en grupp för barn i årskurs 3-6 där vi leker, pysslar, fikar och pratar. Programmet slutar kl 17.00, men man kan vara kvar till 18.00.

Händer i veckan

Här kan du läsa om vad som händer i Enköpings pastorat den närmaste tiden: gudstjänster, träffar och musik.

Nyhetsbrev

Enköpings pastorat skickar ut ett nyhetsbrev med information från församlingar och kyrkogårdsförvaltning. Du kan prenumerera på brevet, som då skickas till dig per e-post.

Kontakt Boglösa & Veckholm

Här hittar du kontaktuppgifter till personal i Boglösa och Veckholms församlingar samt information om verksamheten.