Nyhetsbrev från Boglösa och Veckholms församlingar 22 april

Bibeln är kanon!

Vad är egentligen kanon, alltså med betoning på första vokalen? Ordet kan betyda rättesnöre i religiös mening. Men du har kanske också snappat upp att kulturpolitiker till höger och vänster det senaste halvåret diskuterat ett eventuellt behov av en svensk kulturkanon. Det vill säga en lista med sådana böcker (filmer? maträtter? låtar?) som just nu känns omistliga och ”eviga” i ett mångkulturellt Sverige. Som vissa vill ha monokulturellt.

Kulturskribenten Niklas Ekdal kåserar i Dagens Nyheter över ämnet, genom att föreslå en kanon på en mängd områden. Till exempel en kliché-kanon: ”Man ska vara glad så länge man lever för det kunde vara värre och hälsan är viktigast så följ ditt hjärta och ta vara på din tid för kärleken är blind och allt är relativt och det finns inget dåligt väder och vi står upp för allas lika värde men allt kan hända i hockey.” (DN 9/4)

En kvinna läser ur Bibeln.
Foto: Magnus Aronson /Ikon

De kunde ju annars fråga oss i kyrkan, de som debatterar kanon. För vi har faktiskt en kanon, som går tillbaka till de första århundradena. En samling skrifter som buntats ihop under namnet Bibeln (biblia = bibliotek) för att de av några koncilier i slutet av 300-talet fastslogs som rättesnöre. De ansågs ha tillkommit under gudomlig inspiration, ge ett sant vittnesbörd om Gud och äga ett bestående värde som vägledande läsning för hela kyrkan.

Konciliets ledamöter började inte från scratch. Det fanns till exempel kriterier för evangelierna. De så kallade gömda eller glömda evangelierna var välbekanta, men uppfyllde inte kriterierna att gå tillbaka på någon som faktiskt hade vandrat med Jesus och varit med när kyrkan grundades, eller vara lästa och gillade i församlingarna i ett större område med godkännande av biskop. Liknande kriterier användes för breven.

Under kanoniseringsprocessen pågick samtidigt utvecklingen från förbjuden sekt-stämplad kyrka till erkänd och påbjuden religion. Det kunde ju ha bidragit till en likriktning. I stället fick det som kom att kallas Nya Testamentet hela fyra olika evangelier och brev från en mängd författare. Poängen med att välja bort en del skrifter (som sedan kallas NT-apokryfiska) var alltså inte att allt skulle falla alla lika mycket i smaken. Utan sanningar lagda intill varandra som pusselbitar till en oändligt stor Sanning. Ibland överlappar bitarna varandra, ibland är det glipor.

Processen hade pågått i flera hundra år när mötena i Hippo och Kartago slog fast vad som platsade i kanon. Sedan dess lever kyrkan med en viss mångfald och, i liten mån, en osäkerhet. Det är vi glada för.

/Erika Cyrillus, komminister

Det händer i våra församlingar i maj

Fredag 3 maj
Kl 17.30 Mässa, Vallby kyrka. Katarina von Otter

Söndag 5 maj – bönsöndagen
Kl 10 Högmässa, Vallby kyrka. Sara Nilsson Edström
Kl 11 Gudstjänst, Kungs Husby kyrka. Katarina von Otter
Kl 18 Gångedagsbön, Vallby kyrka. Katarina von Otter

Torsdag 9 maj – Kristi himmelsfärds dag
Kl 08 Otta, Vallby kyrka. Erika Cyrillus

Fredag 10 maj
Kl 14 Gudstjänst, Trögdshemmet. Erika Cyrillus

Lördag 11 maj
Kl 14 Dop, Boglösa kyrka. Erika Cyrillus

Söndag 12 maj – söndagen före pingst
Kl 11 Mässa, Boglösa kyrka. Erika Cyrillus
Kl 16 Gudstjänst, Torsvi kyrka. Erika Cyrillus

Tisdag 14 maj
Kl 19 Bibel och bön, Boglösa församlingshem. Erika Cyrillus

Fredag 17 maj

Söndag 19 maj – pingstdagen
Kl 10 Högmässa, Vallby kyrka. Torbjörn Bolander
Kl 11-16 Pilgrimsvandring från Hacksta till Veckholm. Börjar med deltagande i mässan i Hacksta kyrka.
Kl 16 Gudstjänst, Veckholms kyrka. Katarina v Otter

Måndag 20 maj – annandag pingst
Kl 18 Gudstjänst, Vallby kyrka. Katarina v Otter

Fredag 24 maj
Kl 14 Gudstjänst, Trögdshemmet. Erika Cyrillus
Kl 17.30 Mässa, Vallby kyrka. Katarina von Otter

Lördag 25 maj
Kl 18 Trefaldighetsfirande, Väppeby källa

Söndag 26 maj – Heliga trefaldighets dag
Kl 10 Högmässa, Vallby kyrka. Torbjörn Bolander
Kl 11 Gudstjänst, Veckholms kyrka. Vårfest med disney-tema för alla åldrar. Sångdraget, Kördraget och kyrkokören, Katarina von Otter. Aktiviteter och fika efter gudstjänsten.
Kl 16 Mässa, Lillkyrka kyrka. Katarina von Otter

Tisdag 28 maj
OBS! Ingen bibel och bön-samling. I stället kvälls­mässa i Uppsala onsdag 29/5. Kontakta Erika Cyrillus för mer information, 0171-860 42.

Fredag 31 maj

Nyhetsbrev

Enköpings pastorat skickar ut ett nyhetsbrev med information från församlingar och kyrkogårdsförvaltning. Du kan prenumerera på brevet, som då skickas till dig per e-post.

rött församlingshus i solsken

Kontakt Boglösa & Veckholm

Här hittar du kontaktuppgifter till personal i Boglösa och Veckholms församlingar samt information om verksamheten.