Lyssna

Nyhetsbrev från Boglösa och Veckholms församlingar 23 september

Livet en samverkan – Gud med oss

En av lindarna på Veckholms kyrkogård blommade överraskande i mitten av september. Nu var det inte linden som hade snurrat till det, utan ett kamomillfrö som hamnat i en skreva i barken och grott. Vuxit och gått i blom bättre sent än aldrig. Det såg ut som en brudbukett i trädets hand.

Jag tänkte att den där blomman måste ha fått den stora lindens tillåtelse att leva, söka det lilla regnvatten som eventuellt sipprade ner där och den näring som gömt sig i barkens sprickor.

Men det är inte bara blomman och trädet. Det är fåglar, insekter och väder och vind och en massa annat, som jag bara anar …

Så mycket i livet handlar om samverkan och samarbete. Ekosystemen, som vi trodde oss förstå, är extremt komplicerade och först på sistone börjar forskarna ana svamparnas helt avgörande betydelse för väldigt mycket liv.

Tillsammans, är nyckeln. Mångfald är en förutsättning för både djur och växter.

Det är stort att vara människa och förstå sig själv som en del i detta fantastiska pussel av liv som Skaparen planterat oss i! En spegelbild av det är det andliga livet, som vi också kallas till. Också här är nyckeln tillsammans. Den som döps till Kristus, döps inte till en tvåsamhet ”Du och jag, Gud”. Vi döps in i kyrkans gemenskap, en global samhörighet med alla kristna i alla tider.

Ord jag mediterar över just nu är en liten del av nattvardsbönen, hämtat från Första Korintherbrevet: Eftersom brödet är ett enda är vi – fast många – en enda kropp, för alla får vi vår del av ett och samma bröd. (1 Kor 10:17) Det uttrycker samma sak som det vackra Gudsnamnet Immanuel: Gud med oss.

Erika Cyrillus, präst

Foto: Erika Cyrillus

Kalendarium oktober

• Onsdag 2 oktober
    Kl 19 Bibel och bön, Boglösa församlingshem. E Cyrillus
  • Fredag 4 oktober
    Kl 12 Lunchmusik, Veckholm: Jane, Lars och Tommy spelar folkmusik. M Thurfjell
    Kl 17.30 Mässa, Vallby. M Thurfjell
  • Söndag 6 oktober – 19:e efter trefaldighet
    Kl 10 Högmässa, Vallby. T Bolander
    Kl 11 Gudstjänst, Boglösa. M Thurfjell
    Kl 16 Gudstjänst, Kungs Husby. M Thurfjell
  • Fredag 11 oktober
    Kl 14 Gudstjänst, Trögdshemmet. E Cyrillus
    Kl 17.30 Mässa, Vallby. E Cyrillus
  • Söndag 13 oktober – tacksägelsedagen
    Kl 10 Högmässa, Vallby. S Nilsson Edström
    Kl 11 Mässa, Veckholm. Kyrkokören. E Cyrillus. Efter mässan skördeförsäljning.
    Kl 16 Gudstjänst, Lillkyrka. E Cyrillus
  • Onsdag 16 oktober
    Kl 19 Bibel och bön, Boglösa församlingshem. K Rydberg
  • Fredag 18 oktober
    Kl 12 Sopplunch, Lillkyrka församlingsgård. Kråkendals skulpturpark. Göran Lacksell visar bilder och berättar om sitt livsverk.
    Kl 17.30 Mässa, Vallby. E Cyrillus
  • Söndag 20 oktober
    Kl 10 Högmässa, Vallby. O Norberg (Uppsala stift)
    Obs, inga församlingsgudstjänster i Södra Trögd, i dag firas den pastoratsgemensamma Kyrkans dag i Enköping.
    Kl 11 Gudstjänst för små och stora, Vårfrukyrkan. Barnkörerna. Hanna Reineck, E Cyrillus, med flera. Aktiviteter och förtäring efter gudstjänsten.
  • Torsdag 24 oktober
    Kl 08.30 Morgonmässa, Lillkyrka. E Cyrillus
    Kl 16 Tacolov, Lillkyrka församlingsgård. Föranmälan!
  • Fredag 25 oktober
    Kl 14 Gudstjänst, Trögdshemmet. E Cyrillus
    Kl 17.30 Mässa, Vallby. K von Otter
  • Söndag 27 oktober
    Kl 10 Högmässa, Vallby. K von Otter
    Kl 16 Gudstjänst, Torsvi. Nils Wik
  • Onsdag 30 oktober
    Kl 19 Bibel och bön, Boglösa församlingshem. E Cyrillus

Vi tipsar om:

Bibel och bön

Onsdag 18/9 19.00 i Boglösa församlingshem
Damma av din gamla bibel (eller få en ny), och var med på enkla bibelsamtal. I Bibeln samsas underverk och vardagliga händelser. Vi möter hjältar, skurkar och vanligt folk. Fromma och tvivlare. Böckerna i Bibeln är skrivna för att läsas tillsammans och diskuteras. Obs: fika serveras inte.

Sopplunch

Har du hört talas om skulpturparken i Kumla, Boglösa? Eller kanske konstnären Göran Lacksell, som gjorde förlagan till hela Södra Trögdtapeten? Han har i flera år jobbat med en skulpturpark i skogen bakom huset. ”Kråkendals skulpturpark” kallar han den efter ett gammalt torp som en gång fanns där. Tre somrar har kyrkan bjudit in till vandringsgudstjänst i parken – men de två senaste gångerna har gudstjänsten fått flytta in på grund av regn.

Fredagen den 18 oktober är det din möjlighet att faktiskt få uppleva Kråkendal, fast via ord och bild. Göran gästar sopplunchen och inleder med att berätta om sitt livsverk. Missa inte detta! Start kl 12 i Lillkyrka församlingsgård. Frivillig avgift för sopplunchen är 40 kr.

Tacolov

Torsdag 19/9 kl 16.00–18.30 i Lillkyrka församlingsgård.
En familjekväll med mat, gemenskap, andakt, lek och pyssel. Föranmälan krävs. Anmälan senast måndagen innan varje tillfälle. Kostnad 40 kr för vuxna, 10 kr för barn.

Händer i veckan

Här kan du läsa om vad som händer i Enköpings pastorat den närmaste tiden: gudstjänster, träffar och musik.

Kyrktaxi

Kyrktaxi erbjuds församlingsbor för resor till söndagsgudstjänst i Enköpings pastorat. Bokas senast fredag kl 18. Kan avbokas fram till en timme innan avfärd.

Nyhetsbrev

Enköpings pastorat skickar ut ett nyhetsbrev med information från församlingar och kyrkogårdsförvaltning. Du kan prenumerera på brevet, som då skickas till dig per e-post.

Kontakt Boglösa & Veckholm

Här hittar du kontaktuppgifter till personal i Boglösa och Veckholms församlingar samt information om verksamheten.