Nyhetsbrev från Enköpings församling 23 september

Stororden.

De där stora orden som bär så mycket, som är så viktiga för oss, men som inte alla riktigt förstår. Vi behöver dem för att förklara komplexa saker, för utan ord som ”nåd” och ”försoning” – och för all del också ”synd” – blir det vi säger platt och tunt. Samtidigt blir det obegripligt om vi inte förklarar vad vi menar. På samma sätt kan det ta emot att gå på gudstjänst om man inte riktigt vet vad som väntar och förväntas.

Nu börjar snart andra året med Grundkurs i kyrkiska, där vi ses i Vårfrukyrkan tre onsdagskvällar under hösten, 18.30-20. Den 25/9 handlar det om Kyrkorummet och föremålen på altaret, 23/10 är temat Döden, tro och praktisk verklighet och 27/11 är rubriken Julen och andra högtider. Du behöver inte ha några förkunskaper alls, du behöver inte anmäla dig och du kommer på de träffar du är intresserad av.

På första träffen har vi med oss Mia Samuelsson som varit guide i Vårfrukyrkan i tio år och guidar oss igenom kyrkan, och sedan berättar jag om nattvardsbordet.

På andra träffen kommer Anne-Marie Sandgren från kyrkogårdsförvaltningen och Mikael Kvernplassen från Begravningstjänst och tillsammans går vi igenom vad som händer från dödsfall till begravning.

Tredje träffen är nära jul, och varför är egentligen textilierna i kyrkan blå eller lila under advent?

Till våren kommer sedan Fortsättningskurs i kyrkiska där vi pratar om just de där stororden samt gamla och nya testamentet under tre träffar och på försommaren finns sedan möjlighet att följa med på en tredagarsretreat till Stiftsgården i Undersvik.

I Enköpings församling finns möjlighet att fördjupa sig i tro och tradition. Följ med och se!

Maria Lund, präst

Foto: Shutterstock

Vi tipsar om ...

BARN & FAMILJ

MUSIK

• Lunchmusik i Vårfrukyrkan
    Onsdagar kl 12.10. Kommande datum: 2/10, 9/10, 16/10, 23/10
  • Konsert i Vårfrukyrkan
    Lör 26/10 kl 17 ”Vem var Brahms?” Jonas Marmbrandt berättar om kompositören och människan Johannes Brahms samt spelar piano och orgel.
    Ingen avgift. Kollekt tas upp till Svenska Kyrkans internationella arbete ACT
  • Önskepsalmer i S:t Lars kyrka
    Sön 20/10 kl 16 Önskepsalmer, S Ribbenson

GEMENSKAP, MAT & FIKA

• Matbryggan delar ut matkassar i mån av tillgång, till människor som lever i ekonomisk utsatthet. Utdelning i S:t Lars kyrka måndag, onsdag och fredag kl 11.45-15.00
  • Prostgårdens kafé (i anslutning till Kyrkans hus i Enköping) har öppet varje fredag kl 12-15. Fika med hembakat till självkostnadspris
  • Mat & prat tis 8/10 kl. 11.30 i Kyrkans hus, Mariasalen. Torsdagsbandet spelar och sjunger. Andakt, soppa. L Staav Osterman.
  • Pilgrim i staden Lör 5/10 kl 11:00. En vandring genom stadens parker. Fika ingår, ta gärna med egen kaffekopp. Samling utanför Prostgården.
  • Aktivt öppet hus måndagar i S:t Lars kyrka kl 13-15

Foto: Alex Giacomini /Ikon

Kommande program

Kyrktaxi

Kyrktaxi erbjuds församlingsbor för resor till söndagsgudstjänst i Enköpings pastorat. Bokas senast fredag kl 18. Kan avbokas fram till en timme innan avfärd.

Händer i veckan

Här kan du läsa om vad som händer i Enköpings pastorat den närmaste tiden: gudstjänster, träffar och musik.

Nyhetsbrev

Enköpings pastorat skickar ut ett nyhetsbrev med information från församlingar och kyrkogårdsförvaltning. Du kan prenumerera på brevet, som då skickas till dig per e-post.

Kontakt Enköping

Här hittar du kontaktuppgifter till medarbetare och verksamhet i Enköpings församling.