Nyhetsbrev från Fjärdhundra församling 20 maj

Gud. Vad tänker du när du hör det ordet? Vad är Gud, vem är Gud, hur är Gud?

Vem har rätt, när de talar om Gud? Vilken religions beskrivning av Gud träffar målet? Är Gud såsom vi beskriver Gud, eller har hinduerna rätt när de säger att Gud är för stor för att vara bara en Gud, utan måste vara flera tiotusentals olika gudar?

En gång för många år sedan när jag nattade min son, utspelade sig följande:

Mattias: ber lite och sjunger sedan Gud som haver.
Nils (efter sången, lite småskrattande): ”Gud”.
Mattias: ”Vad sa du?”
Nils: ”Gud!”
Mattias: ”Visst vet du att Gud älskar dig?”
Nils: ”Aaa.”
Mattias: ”Vem är Gud?”
Nils: ”Jesus!”

Och från ett kristet perspektiv är det hela sanningen, men ändå inte.

Snart går vi in i Kyrkans lååånga ”vardagsperiod” – den mellan de stora högtiderna. Från pingst till advent firar vi gudstjänst i trefaldighetstiden. Treenigheten – att Gud visar sig i tre personer – är ett av Bibelns sätt att beskriva Gud. Jesus nämner treenigheten när han befaller oss att döpa i Faderns, Sonens och den Helige andes namn.

Trefaldighetstiden, den tid under kyrkoåret som handlar om hur vi kan växa och förändras som människor och kristna inleds på heliga trefaldighets dag, med temat Gud - Fader, Son och Ande. Den helgen kretsar kring frågan om hurdan Gud är. I den söndagens evangelietext tackar och prisar Jesus Gud för att Gud fördolt sin visdom för de som ser sig själva som lärda och kloka ... Vad handlar det om? Gud erfars i det som kanske inte är självklart – det krävs barnets nyfikenhet och fantasi.

Att vi är Guds barn nämns ofta i Bibeln. Jesus kallar nästan konsekvent Gud för fader, och han uppmanar oss att göra detsamma. Gud är vår far och vi är hans barn. Men vad betyder det att Gud har ”dolt det för de lärda och kloka”? Är det något fel på kunskap och utbildning? Och vill inte Gud att alla ska komma till insikt om sanningen?

Jag tror inte att det är det som är meningen. De lärda och kloka ställs ju i det här sammanhanget inte mot olärda och okunniga, utan mot de som är som barn. Ett barn är ju framförallt beroende och när barnet framställs som ett föredöme så tror jag att det har med detta att göra: barnets beroende av sina föräldrar.
De lärda och kloka skulle alltså i detta sammanhang handla om de som vill vara oberoende, de som vill använda sin kunskap för att själva avgöra hur Gud är eller bör vara.

Men varför har Gud ”dolt det för dem”?

Jag tror självklart inte att det handlar om brist på vilja från Guds sida att rädda dem. Det kan vara tvärtom, att Gud gör det just för att rädda dem, att det är en strategi för att få över dem till evangeliets hemlighet. Genom att dölja något för dem så tänds en längtan hos dem. När de får se hur de som i deras ögon är små och olärda tycks ha fått något som de inte har. Det kan väcka deras nyfikenhet.

Evangeliet är uppenbarat för alla som vill se. När vi inte kan komma till Gud så kom han till oss. Den andra personen i treenigheten, Sonen, blev en av oss, han har uppenbarat för oss vem Gud, Fadern är så att vi kan lära känna honom.

Så kanske hade min son nästan rätt, att det är genom att följa Jesus som vi lär känna Gud? Följ med och se!

Mattias Thurfjell, församlingsherde

Barn sitter på brygga med metspö

Foto: IStock

Händer framöver i Fjärdhundra församling

SIMTUNA KYRKA
Sön 26/5 kl 11 Högmässa
Sön 2/6 kl 11 Högmässa
Sön 9/6 kl 11 Högmässa
Sön 16/6 kl 11 Högmässa

HÄRNEVI KYRKA
Sön 2/6 kl 09 Friluftsgudstjänst vid klocks­tapeln, Ta med kaffekorg

ALTUNA KYRKA
Tor 6/6 kl 18 Nationaldagsgudstjänst på kyrkogården. Samling kl 17 på hembygdsgården i Fröslunda för gemensam vandring på kyrkstigen upp till kyrkbyn, kaffe efteråt.

ÖSTERUNDA KYRKA
Sön 9/6 kl 09 Friluftsgudstjänst vid klockstapeln, ta med kaffekorg
Lör 22/6 kl 11 Friluftsgudstjänst vid klockstapeln, ta med kaffekorg
TORSTUNA kyrka
Sön 23/6 kl 11 Friluftsgudstjänst vid Härleds­gården, Kyrkokören sjunger, Ta med kaffekorg.

FJÄRDHUNDRA KYRKANS HUS
Sön 26/5 kl 13-16 Våravslutning med drop in-dop. Vårfest på parkeringen vid Kyrkans hus, Fjärdhundra.
OBS! ingen parkering av fordon under dagen. Församlingens körer sjunger.
Femkamp, luftgevärsskytte, tipsrunda, loppis, försäljning av kaffe med hembakt bröd och grillad korv.
Om du eller ditt barn inte är döpta, passa på att göra det mellan kl 13-16 för drop in-dop! Vid frågor om dop, kontakta Mattias Thurfjell 0171-257 09

Händer i veckan

Här kan du läsa om vad som händer i Enköpings pastorat den närmaste tiden: gudstjänster, träffar och musik.

Nyhetsbrev

Enköpings pastorat skickar ut ett nyhetsbrev med information från församlingar och kyrkogårdsförvaltning. Du kan prenumerera på brevet, som då skickas till dig per e-post.

Kontakt Fjärdhundra

Här hittar du kontaktuppgifter till medarbetare och verksamhet i Fjärdhundra församling.