En ung tjej i mörkröd klänning spelar fiol. Hon ser fokuserad ut.

Nyhet / Publicerad 17 januari 2024

Sjödingstipendiat 2023: Ella Östberg, fiol

Ella Östberg är en av 2023 års Sjödingstipendiater. Hon spelar fiol. Hon kommer använda pengarna från stipendiet till att köpa en ny fiol.

Clas-Erik Sjöding var kantor i Tillinge församling. Han brann för musik och testamenterade därför pengar till Enköpings pastorat, för instiftandet av ett stipendium för musikbegåvade barn och unga. Barn och unga upp till och med gymnasieålder med anknytning till Enköping kan söka stipendiet.

Lär känna Ella Östberg, fiol

Ella Östberg är en av 2023 års Sjödingstipendiater. Hon spelar fiol. Lär känna henne i intervjun nedan!

Vad kommer ditt musikintresse ifrån? Varför började du spela fiol?
Jag har haft musiken hela livet. När jag var liten sjöng jag allt jag ville säga. När jag var 7,5 år var vi på Isaacs (Östberg, Ellas bror och annan Sjödingstipendiat) första konsert. Jag såg violinisterna och ville också börja. Nu studerar jag på Lilla akademien.

Vad är det bästa med att spela just fiol?
Utmaningen. Jag blir glad av att spela, och det är roligt att glädja andra med att spela. Det är kul att spela tillsammans med andra också. Sen kan det vara kul att spela solo med pianist – då får man visa vad man kan.

Vad spelar du helst för typ av musik?
Klassiskt. Det är roligt med folkmusik också, men jag håller mig till klassiskt.

Hur kändes det när du fick veta att du hade fått Sjödings musikstipendium?
Det var jätteroligt, jag blev jätteglad. Man kan ju inte utgå från att man får det. Mamma ringde och berättade när jag var i skolan. Pengarna ska jag använda till att köpa en ny fiol. Ja håller på att prova ut vilken jag ska ha. Klangen har stor betydelse, sen får man väga om man vill ha en ny eller en gammal. Om den är för ung så ändras den fortfarande.

Vad är målet med ditt musicerande?
Om tio år hoppas jag att jag har kommit in på någon musikhögskola och kan ansöka till orkestrar. Solo är roligt, men det är inte det jag vill jobba med – jag vill spela i orkester.

Man ska följa det man tycker är roligt. Har man roligt på vägen är det lättare att nå sina mål. Och har man det svårt i omgivningen så gör musiken det lättare. På Lilla akademien är man omgiven av människor som tycker om samma saker som en själv. Det är bra.

Sök Sjödings musikstipendium

Här ansöker du om pengar ur Clas-Erik Sjödings musikstipendiestiftelse. Som sökande måste du ha anknytning till Enköpings kommun och vara i åldern upp till och med sista året på gymnasiet. Den sökande ska i första hand ha engagemang inom Svenska kyrkan.

”Det viktiga är att man kan göra musik.” Gunnel Wahlström om sin vän Clas-Erik Sjöding

Clas-Erik Sjöding brann för musik och testamenterade därför pengar till Enköpings pastorat, för instiftandet av ett stipendium för musikbegåvade barn och unga. Vännen Gunnel Wahlström berättar om Clas-Erik och hans passion för musiken.