En ung kvinna med brunt hår ler in i kameran. Hon håller i en trombon.

Nyhet / Publicerad 17 januari 2024 / Ändrad 16 maj 2024

Sjödingstipendiat 2023: Josephine den Tex, sång och trombon

Josephine den Tex är en av 2023 års Sjödingstipendiater. Hon spelar trombon och sjunger. Hon kommer använda pengarna från stipendiet till att betala för sin utbildning på Lilla akademien i Stockholm.

Clas-Erik Sjöding var kantor i Tillinge församling. Han brann för musik och testamenterade därför pengar till Enköpings pastorat, för instiftandet av ett stipendium för musikbegåvade barn och unga. Barn och unga upp till och med gymnasieålder med anknytning till Enköping kan söka stipendiet.

Lär känna Josephine den Tex, sång och trombon

Josephine den Tex är en av 2023 års Sjödingstipendiater. Hon spelar trombon och sjunger. Lär känna henne i intervjun nedan!

Vad kommer ditt musikintresse ifrån? Varför började du spela trombon?
Jag började spela när jag var åtta år. Kulturskolan i Enköping kom till skolan i Örsundsbro. Musikintresset kommer från mina föräldrar också, mamma sjunger och pappa lyssnar mycket på musik. Jag sjöng i kyrkokör i Örsundsbro också.

Vad är det bästa med att spela just trombon och att sjunga?
Att spela tillsammans med andra. Jag spelar trombon i storband och i ett band som spelar latinmusik. Det bästa med sång är att det känns som ett naturligt och personligt sätt att framföra musik.

Vad spelar du helst för typ av musik?
Jag gillar friheten, tempot och rytmen i jazz, och känslan i swing. Jag gillar storband.

Hur kändes det när du fick veta att du hade fått Sjödings musikstipendium?
Jag blev väldigt glad. Det var en väldig lättnad att veta att nu kan jag betala för utbildningen på Lilla akademien där jag går, och inte behöva låna pengar av mina föräldrar.

Vad är målet med ditt musicerande?
Drömmen är att bli musiklärare. Det är hård konkurrens som musiker, och jag mår bättre av att ha en fast punkt i tillvaron. Jag har alltid gillat att lära ut till barn, så jag hoppas komma in på lärarutbildningen på Kungliga Musikhögskolan.
Jag har också varit med och ordnat Uppsala ungdomsjazzfestival, och det vill jag kunna fortsätta med – att sprida musik till folk. Jag har alltid vetat att jag vill jobba med musik.

Kulturskolor har varit viktigt för mig. Kulturskolan i Enköping, i Uppsala, möjligheten att spela i ensemble och spela med andra. Jag är jätteglad att det finns i Sverige, att det finns en sån kommunal tillgång. Det är anledningen till att jag fortfarande spelar musik.

Sök Sjödings musikstipendium

Här ansöker du om pengar ur Clas-Erik Sjödings musikstipendiestiftelse. Som sökande måste du ha anknytning till Enköpings kommun och vara i åldern upp till och med sista året på gymnasiet. Den sökande ska i första hand ha engagemang inom Svenska kyrkan.

”Det viktiga är att man kan göra musik.” Gunnel Wahlström om sin vän Clas-Erik Sjöding

Clas-Erik Sjöding brann för musik och testamenterade därför pengar till Enköpings pastorat, för instiftandet av ett stipendium för musikbegåvade barn och unga. Vännen Gunnel Wahlström berättar om Clas-Erik och hans passion för musiken.