En ung man med glasögon sitter bredvid en kyrkorgel. Han bär slips och skjorta under en v-ringad tröja.
Foto: Magnus Aronson

Sjödingstipendiat 2023: Love Frisell, orgel

Nyhet Publicerad

Love Frisell är en av 2023 års Sjödingstipendiater. Han spelar orgel. Han kommer använda pengarna från stipendiet till att köpa en övningsorgel.

Clas-Erik Sjöding var kantor i Tillinge församling. Han brann för musik och testamenterade därför pengar till Enköpings pastorat, för instiftandet av ett stipendium för musikbegåvade barn och unga. Barn och unga upp till och med gymnasieålder med anknytning till Enköping kan söka stipendiet.

Lär känna Love Frisell, orgel

Love Frisell är en av 2023 års Sjödingstipendiater. Han spelar orgel. Lär känna honom i intervjun nedan!

Vad kommer ditt musikintresse ifrån? Varför började du spela orgel?
Mina föräldrar spelar i dansband, och jag spelade lite gitarr på lågstadiet. Sen fick jag prova orgel när jag konfirmerades. Jag började ta lektioner och på den vägen är det.

Vad är det bästa med att spela just orgel?
Det är ett instrument med så många möjligheter. Det är som en hel orkester. Det finns mycket musik som är bra för orgel.

Vad spelar du helst för typ av musik?
Bach och romantisk orgelmusik. Klassiskt.

Hur kändes det när du fick veta att du hade fått Sjödings musikstipendium?
Det kändes väldigt, väldigt bra. Det som kommer orgel är att det är svårt att få tillfälle att spela. Det är -2 grader i den kyrka jag brukar öva i på vintern, så att kunna ha en övningsorgel hemma underlättar enormt.

Vad är målet med ditt musicerande?
Jag vill bli kyrkomusiker. Jag tänker organist. Jag är nöjd där. Behöver inte bli någon världsstjärna.

Jag åker ofta på konserter i Stockholm med Jonathan (Moene, annan Sjödingstipendiat). Det ger jättemycket inspiration. Musiken är verkligen ett intresse på fritiden också.

Händer som skriver på tangentbord till datorskärm

Sök Sjödings musikstipendium

Här ansöker du om pengar ur Clas-Erik Sjödings musikstipendiestiftelse. Som sökande måste du ha anknytning till Enköpings kommun och vara i åldern upp till och med sista året på gymnasiet. Den sökande ska i första hand ha engagemang inom Svenska kyrkan.

”Det viktiga är att man kan göra musik.” Gunnel Wahlström om sin vän Clas-Erik Sjöding

Clas-Erik Sjöding brann för musik och testamenterade därför pengar till Enköpings pastorat, för instiftandet av ett stipendium för musikbegåvade barn och unga. Vännen Gunnel Wahlström berättar om Clas-Erik och hans passion för musiken.