Gravskötsel
Vi skickar aldrig en faktura utan att ha först skrivit ett avtal på skötsel till gravrättsinnehavaren. Oftast har man kontaktat oss på telefon, alternativt via mejl och vi skickar då avtalet för påskrift. Avtalet ska då sändas åter till oss innan vi skickar en faktura.
Tvätt av gravsten
Gravrättsinnehavaren kontaktar oss för att få en offert på tvättning. Den framräknade offerten som kommer från oss ska gravrättsinnehavaren godkänna innan vi skickar ut en arbetsorder. Vi fakturerar efter att arbetet är utfört.
Om att bli gravrättsinnehavare
- Gravrättsinnehavare utses av dödsboet och anmäls till kyrkogårdsförvaltningen i samband med att en gravplats väljs. Det gäller bara för gravplatser med full- eller begränsad gravrätt. Anmälan gör man genom en blankett som finns hos kyrkogårdsförvaltningen. Anmälan kan alltså inte göras digitalt.
- Att registrera dina uppgifter hos ett privat företag gör dig inte till gravrättsinnehavare, och de uppgifter som samlas in av privata företag kommer inte kyrkogårdsförvaltningen till del.
- Att anmäla gravrättsinnehavare till kyrkogårdsförvaltningen kostar ingenting.
- Kyrkogårdsförvaltningen använder sig inte av några underleverantörer eller samarbetspartner när vi samlar in uppgifter om gravrättsinnehavare, Utskick från oss innehåller inga andra företags- eller organisationsnamn än Kyrkogårdsförvaltningen/ Svenska kyrkan.
Göra anmälan till Konsumentverket
Har du blivit kontaktad av ett företag och upplever att informationen är felaktig, kan du anmäla företaget till Konsumentverket. Det kan handla om att informationen är vilseledande, så som exempelvis att avsändaren är otydlig, att det inte framgår tydligt att det handlar om reklam eller att företaget har skickat en faktura utan att du har beställt något.
Frågor?
Via länkarna nedan kan du läsa mer om vad det innebär att ha ansvar för en gravplats. Har du frågor är du alltid väldigt välkommen att prata med oss.
Telefon: 0171-257 60
E-post: kyrkogard.enkoping@svenskakyrkan.se
Besöksadress: Västra Ringgatan 9, Enköping