Foto: Elinor Edvall

Fullsatt jubileumskonsert i Årsta kyrka

På nationaldagen den 6 juni kunde vi äntligen fira Årsta kyrkas 10-årsjubileum, som skjutits upp på grund av pandemin. Under invigningen 2011 framfördes Hjalmar Gullbergs ”Förklädd gud”, ett verk som vi också fick njuta av under jubileet. Dessutom var det urpremiär för ett specialskrivet stycke om Årsta kyrka, med text av Göran Greider.

Vi var 300 personer som trängde ihop oss i kyrkan under jubileumskonserten. Där fanns körsångare i alla åldrar, en stor orkester och inte mindre än fyra olika dirigenter från församlingens sida. Med på scenen fanns också kyrkoherde Marie Rehnstam, Göran Greider som reciterade ”Förklädd gud” och de specialinbjudna solisterna Eleonora Poignant och Arvid Eriksson.

Arvid Eriksson, baryton. Foto: Elinor Edvall

Vi bjöds på en storartad konsertupplevelse som inleddes med John Rutters ”Se på din värld”, där barnkörernas klingande röster fick inleda. Akt två var det specialskrivna stycket ”I Årsta speglas sommarmolnen” med text av Göran Greider och musik av församlingens egen musiker David Åberg. Göran Greider hade fått i uppdrag att skriva en text om kyrkan och den handlade om när han förr brukade leka vid klockstapeln med sin lilla dotter och föreställa sig att det skulle stå en kyrka här.

Affischen för "Förklädd gud". Foto: Elinor Edvall

Klockstapeln från 1952 var det första som byggdes på bergsknallen där ortsborna ville ha sin kyrka. I väntan på att kunna bygga den uppfördes ett församlingshus med kyrksal och altare, som stod klart 1969. Till slut hade församlingsborna lyckats samla ihop tillräckliga medel för att kunna bygga kyrkan, som ritades av Johan Celsing och invigdes 2011. Kyrkan blev utnämnd till årets Stockholmsbyggnad 2012.

I akt tre fick vi njuta av Adagio för stråkar av Oskar Lindberg, innan det blev dags för huvudakten ”Förklädd gud” av Lars-Erik Larsson och Hjalmar Gullberg. Marie Rehnstam inledde med några ord om att vi människor aldrig lär oss. ”1940 skrev Hjalmar Gullberg texten till förklädd Gud som en kamp mot förtryck och krig. Där dikten och musiken skulle vara försvaret. Och där är även vi idag.”

Härliga nationaldagsbakelser. Foto: Elinor Edvall

I finalen sjöng alla församlade nationalsången tillsammans, med sådan kraft att taket nästan lyfte, och applåderna ville aldrig tystna. Efter konserten bjöds det på nationaldagsbakelser med härligt röda jordgubbar och blå-gula flaggor.

Snart kan du se ett smakprov från konserten nedan.

Text och foto: Elinor Edvall
Källor: Wikipedia, Stockholmskällan/Stockholms stad