Porträtt av Hazel Lindkvist i Kyrkvillan
Foto: Andreas Gejke

Hazel: kommunikatör & projektledare för Act Svenska kyrkan

Om stororden: Försoning & Evigt liv

Det finns ord och begrepp i kristen tro som är särskilt viktiga. De brukar kallas stororden. Ofta finns de redan i Bibeln - och är inte alltid lätta att förstå. De är formulerade i en annan tid och utifrån en annan världsbild. Därför behöver de förklaras och göras levande för vår egen tid och med vårt eget språk.  På Svenska kyrkans webbplats finns texter och filmer som hjälper oss att förstå dem och göra dem levande i vår tid. Här ger Hazel Lindkvist, kommunikatör och projektledare för Act Svenska kyrkan, sin version av orden Försoning och Evigt liv. Se filmerna nedan.

”Försoning är som ett positivt resultat av en överenskommelse. Men det kan samtidigt vara både tungt och svårt. Försoning är förmågan att släppa något gammalt och våga ta in något nytt.”

Stororden i kristen tro

Händer som vilar på en uppslagen bibel.

Stororden i kristen tro

Det finns ord och begrepp i kristen tro som är särskilt viktiga. De brukar kallas stororden. Här kan du läsa förklaringar som hjälper oss förstå och göra dem levande i vår tid.