Overjouyed Gospels körledare Camilla Stenman

Några snabba frågor till Camilla Stenman

Camilla Stenman är körledare för Overjoyed Gospel som fyller 20 år i år.

Grattis 20-åringen! Vad är roligast med att leda Overjoyed Gospel?

- Det är att vi alltid har så kul tillsammans! Vi ses varje vecka och får för en kväll släppa våra egna bekymmer och bara enas i glädjen och gemenskapen i sången. Många har varit med ända sen kören startades, så det är en viktig kväll för körmedlemmarna.

Beskriv kören med tre ord?

Overjoyed Gospel framför en buss i Chicago

- Sångarglädje, energi, gemenskap

Hur startade kören?

- Den dåvarande musikern i kyrkan, Anna-Lena Nordberg, ville starta en gospelkör och kontaktade Lasse Axelsson, som hakade på. De två ledde kören tillsammans de första fem åren. Sen anställdes jag 2008, och har lett kören sen dess (i 15 år).

Berätta om ett fint/roligt minne med kören?

- Det måste bli vår körresa till Chicago, USA 2014. Där fick vi möjligheten att besöka flera olika gospelkyrkor och på plats få uppleva gospelmusiken som en central del av deras gudstjänstfirande. Det var starkt. Många fina minnen finns kvar i våra hjärtan efter den resan.

Foto:
Marie Rickberg ställde frågorna

Nyinspelat! Lyssna till Overjoyed Gospels favoriter genom åren. ”Total praise” - nu på spotify!