Följ med och se!

Ett kall. Så beskriver en del människor sitt livsval att arbeta i vården, bli lärare eller musiker. Något man nästan bara måste göra, eller i alla fall måste prova. Men ett kall kan förstås gälla långt mer än yrkesval.

Följ med och se! Så beskriver en del människor sitt livsval att arbeta i vården, bli lärare eller musiker. Något man nästan bara måste göra, eller i alla fall måste prova. Men ett kall kan förstås gälla långt mer än yrkesval. Vi kan känna den där känslan på flera olika områden i livet. Jag blir lika glad varje gång som någon av mina vänner vågar utforska en dröm de har. Oavsett om det är en resa, testa att bo någon annanstans eller att starta sitt lilla drömföretag. Ibland kan det kännas som att det vore en lättnad att ha ett kall eller en inriktning i livet. Många känner sig till exempel ganska vilsna inför exakt vilket val de ska göra till gymnasiet.

När vi döps i kyrkan uttalas också det där ordet. “Jesus kallar dig att vara hans lärjunge.” Att gå i konfirmationsläsning och sedan konfirmeras är ett utforskande av det kallet. Det innebär att lära sig om Jesus, kyrkan och den kristna tron. Det är också ett utforskande av mig själv. Det handlar dessutom om att diskutera och klura på svåra frågor om livet. Varför finns det så mycket ondska i världen? Finns det något absolut rätt eller absolut fel? Vem ska jag vara? Vilka val ska jag göra? Måste man tro på allt som står i bibeln? Vem var eller är egentligen Jesus?

På hösten när jag var 14 år började jag gå på konfirmationsläsning och strax efter jag fyllt 15 år åkte jag på ett konfirmationsläger. Jag hade varit på flera läger innan, men då hade det mer handlar om scouter eller musik. När lägret var slut och vi konfirmerades hade jag fått vänner för livet, fördjupats i min självbild, ätit ovanligt många nya rätter och upptäckt lite av vad det kan vara att följa Jesus.

Vi hoppas att du vill följa med den upptäcktsresa som konfirmationen kan vara. Vi tror att du – eller din tonåring – kommer uppleva många roliga stunder, finna nya vänner och kanske börja skrapa på ytan till ett kall.

Victor Lidström, Konfirmand- och ungdomspräst - S:t Johannes församling