Lyssna

Församlingsråd

Eskilstuna pastorat består av de fyra församlingarna inom Svenska kyrkan i Eskilstuna. I varje församling finns ett församlingsråd för de lokala frågorna. Här kan du läsa om församlingsrådens uppgift och vilka som sitter som förtroendevalda i de fyra församlingsråden just nu.

Församlingsrådet i S:t Johannes församling

Församlingsrådet är styrelse för församlingens verksamhet. I rådet finns sju ordinarie ledamöter och tre ersättare. Sex av ledamöterna är utsedda av kyrkofullmäktige. Församlingsherden är utsedd av pastoratets kyrkoherde.

Församlingsrådet i S:t Ansgars församling

Församlingsrådet i S:t Ansgar är församlingens styrelse och består av församlingsmedlemmar och församlingsherden. Ledamöterna utses av kyrkofullmäktige. Församlingsherden utses av pastoratets kyrkoherde.

Församlingsrådet i Tunafors församling

Församlingsrådet är styrelse för församlingens verksamhet. I rådet finns fem ordinarie ledamöter och fyra ersättare. Fyra av ledamöterna är utsedda av kyrkofullmäktige. Församlingsherden är utsedd av pastoratets kyrkoherde.

Församlingsrådet i Västra Rekarne församling

Församlingsrådet är församlingens styrelse och består av församlingsmedlemmar och församlingsherden. Ledamöterna utses av kyrkofullmäktige, utom församlingsherden som utses av pastoratets kyrkoherde.