Han är biskop i Strängnäs stift och överhovpredikant i hovförsamlingen. Johan Dalman utmanas i att få tiden att räcka till men prioriterar närvaro i alla sina möten. I december föreläser han i Tema Tunafors om ”julens paket”. Vi har träffat biskopen för att tala om tro, bönen som tandborstning och att tona ner sig själv med en stav och en mitra.
Vår bokade intervjutid är mycket noggrant avgränsad till en timme och en kvart. Inte en minut till. För det har han inte, Johan Dalman. Inte många minuter är oplanerade årets sista månader. Så när jag kliver in och tar Strängnäs biskop i hand är det inte utan ett visst stresspåslag. Telefonens inspelningsfunktion är redan påslagen för att inte ödsla tid på teknik. Och jag tar ett andetag för att påbörja intervjun men hinner inte säga något innan Johan Dalman börjar ställa frågor: ”Jaså du är på svenska kyrkan nu? Vad gjorde du innan dess? Bor du i Eskilstuna?”
En strid ström av nyfikenhet. Jag tänker att han är ett ”socialt smörjmedel”. Den perfekta gästen vid en middag. Men något svårare att intervjua, för under vårt samtal far tankarna och associationerna hit och dit och till slut vet jag knappt själv vad det var jag frågade om. Och ändå, jag upplever ett möte. Det är en konst han behärskar. Och någonstans mellan raderna hör jag att det är något han önskar av medarbetare inom kyrkan – en förståelse för mötet mellan människor, att varje möte räknas och kan föra något viktigt vidare.
I rollen som biskop har han träffat åtskilliga prästkandidater som berättat att det inte varit präster eller någon ärkebiskop i Uppsala som lett dem in i tron. Snarare en mormor, en farmor.
– Dessa mormödrar och farmödrar har ju inte haft någon teologisk utbildning. Men de har förmedlat någonting, utan att de själva kanske varit medvetna om det. Jag tänker att när det funkar att vara kyrka, då är det när man får vanliga människor, oavsett yrke, att tänka att ”kyrkan är jag”. Om jag genom vad jag säger eller hur jag ordnar mitt liv kan berätta för någon att det finns ett visst sätt att se på tillvaron som erbjuder ett hopp som står sig, då är kyrkan där. Det är ju det som är Svenska kyrkan – människor. Därför är alla möten viktiga.
Han är en av 13 biskopar vid sidan av Sveriges ärkebiskop. Den 58:e i raden av biskopar som lett Strängnäs stift från den geografiska plats där S:t Eskil sägs ha stenats till döds och där domkyrkan står idag. Vi pratar om mitran och staven – två tusen år gamla symboler, och jag undrar om han tycker att de ökar avståndet mellan honom och dem han möter. Men han upplever det motsatta. Att de är symboler som tonar ner ”Johan Dalman”, så att de han träffar förstår att nu kommer någon som kan något de kan fråga om, spegla sig emot eller ifrågasätta, utan att tänka att de först ska lära känna ”Johan”. – Det är enormt fint, ett jättestort privilegium och ansvar att ha det så. Men det gör det också tydligt att det här inte är mitt race, utan lagets, säger han och funderar över ordet ”domkyrka”, som han egentligen inte tycker är det bästa för att beskriva platsen där han arbetar. Han föredrar ”katedral” – ett ord som används på andra håll inom den kristna kyrkan och som i sitt latinska ursprung betyder ”lärostol”.