Närbild på någon med ett diakonemblem runt halsen och en anteckningsbok i handen.

Samtal, stöd och diakoni

Ibland är livet svårt. Relationer, jobbet, hälsan eller ekonomin utmanas. Tillvaron kan också slås sönder i sorgen efter en älskad människa. Men du är inte ensam – du kan få hjälp och stöd.

Stöd i sorgen

I kyrkan finns plats för din sorg. Du kan tända ett ljus och sitta en stund i stillhet, eller dela sorgen med någon som lyssnar.

Sjukhuskyrkan Eskilstuna

När man blir sjuk eller när något oförutsett inträffar kan man behöva prata med någon. Sjukhuskyrkans arbete går ut på att skapa tid och rum för reflektion och bearbetning kring tankar och känslor.

Själavårdande samtal och stöd

Frågor kring personliga relationer, livets mening eller tron? Ibland behöver vi hjälp med att få ordning på tillvaron, sortera tankar och intryck. Diakoner och präster har tystnadsplikt i samband med självavårdssamtal.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.