Uttalande angående artiklar i Eskilstunakuriren och Kyrkans Tidning

Svenska kyrkan Eskilstuna har uppenbart brustit i våra rutiner vilket har fått oacceptabla konsekvenser. Nu börjar arbetet med interna och externa funktioner att undersöka varför, vad kan vi göra nu, och vad gör vi för att vara bättre i framtiden.

Uttalande angående händelse kopplat till våra verksamheter

Vi har gjort mycket fel, hur stora de felen är och vilka konsekvenser det får är lämnar vi till en extern utredning. Idag, 29 augusti 2024, anmäler vi oss själva till Domkapitlet i Strängnäs stift för en grundlig undersökning. Domkapitlet är ett självständigt inomkyrkligt organ vars uppgift är bland annat att råda i rättsliga frågor samt att utöva tillsyn över verksamheten i stiftet församlingar och pastorat.

I väntan på vad denna anmälan leder till har vi: polisanmält den separata händelsen kring bilderna; plockat bort personen som skickat bilderna ur kyrkans verksamheter; samt att vi påbörjat en egen utredning. I den utredningen ingår samtal med berörd personal om hur och varför detta kan hända. Biskopen är informerad, utöver anmälan till Domkapitlet, och samtal är initierade.
Givetvis vill vi ge stöd åt den drabbade, om hon accepterar det.

Johan Hedlund
Kyrkoherde