För SaraClaes Schmidt skulle det ta 50 år innan han vågade trotsa sina och andras fördomar och ge sig ut på stan i kvinnokläder – bara för att inse att ingen annan verkade reagera. Vi trasslar alla in oss i fördomar, hur mycket vi än försöker att undvika dem. Det blir tydligt i ett samtal med en av Sveriges transvestiter om att gömma delar av sig själv på vinden, att heta både Sara och Claes i passet och om det begränsande ordet ”man”.
Vi möts för första gången i en föreläsningssal, just innan SaraClaes ska tala inför ett femtiotal förskoleanställda. Han är lång, nästan en och nittio, och vältränad. Bär höga klackar, en färgstark blus av siden och en blond peruk med lugg. Han utstrålar självsäkerhet och ganska mycket pondus. En rak, orädd rygg. Mina fördomar skenar redan från start och jag tänker att det inte är speciellt kvinnligt med ett kroppsspråk som gör sånt anspråk på utrymme. Jag vill bestämma om personen på scenen är mest kvinna eller mest man. Jag som ser mig själv som fördomsfri – det tar mig alltså två minuter att vilja skapa små trånga fack. Placera den mörka rösten och den tvärsäkra hållningen i ett – armbanden, kjolen och fingrarna som hela tiden drar undan hårtestar ur ansiktet i ett annat.
Han säger tidigt i föreläsningen att han tillhör en minoritet. Självklart tänker vi alla att det är som transvestit. I stället nämner han sitt defekta färgseende.
– Jag kan inte skilja på rött och grönt, säger han och ondgör sig över det ogenomtänkta i att skapa stoppljus i trafiken där just rött och grönt har avgörande betydelse. De två färger som den som är färgblind i regel har svårast att skilja på.
Det har hänt att SaraClaes har smugit sig fram med bilen över en korsning, osäker på om han kört mot rött eller inte. Chansat, men med hänsyn och försiktighet. Lite på samma sätt som han kommit ut ur sin garderob som transvestit, där det verkat lugnt men krävts en beredskap ifall någon skulle komma körande i hög hastighet från höger.
Det var med stor försiktighet som SaraClaes, som då hette enbart Claes, till en början bejakade sin önskan att klä sig i kvinnokläder. Som barn testade han sina systrars kläder. På den tiden vågade han sig inte utanför huset klädd som kvinna, annat än precis innan gryningen. Rädslan för vad som skulle hända om han blev avslöjad var för stor.
– Min stora rädsla handlade nog inte om att jag skulle bli slagen eller trakasserad. Jag såg framför mig att jag skulle bli ensam om någon fick veta.
Under föreläsningens gång slänger han med jämna mellanrum ur sig en fråga till sin publik:
”Vem av personerna på bilden skulle ni helst jobba tillsammans med?” ”Hur ser en vanlig svensk ut?” Ingen svarar. Varenda person i salen är rädd att bli avslöjad medördomar på en föreläsning som handlar om våra föreställningar om vad som är normalt. Men kan inte frågan, som den ställs, egentligen också kunna klassas som en fördom? För visst utgick han väl ifrån att han visste precis hur vi tänkte? Jag inser att när vi börjar bli medvetna om våra fördomar visar de sig vara betydligt fler och mer rotade än vi kanske tror.