Foto: Gustaf Hellsing /IKON

Begravningsavgift

Alla folkbokförda i Sverige betalar en begravningsavgift oavsett medlemskap i Svenska kyrkan.

Alla som är folkbokförda i Sverige betalar en begravningsavgift. Avgiften ska täcka huvudmännens kostnader för den löpande begravningsverksamheten, det vill säga för att hålla och sköta begravningsplatser med mera.

Svenska kyrkans församlingar/pastorat är huvudmän för begravningsverksamheten, utom i Stockholm och Tranås. Där är kommunen huvudman.

Begravningsavgift för 2023 är 0,258 kr per intjänad hundralapp

Svenska kyrkans församlingsförbund har publicerat en skrift som heter "Vad får jag för min begravningsavgift". Den ger information om vilka möjligheter, rättigheter och skyldigheter som gäller vid ordnande av begravning. Den finns att hämta både på expeditionen Eken i Nossebro samt på kyrkogårdsförvaltningen i Essunga.
Det går också att ladda ner skriften här.

Interiörbild från Stillhetens kapell i Essunga Foto: Essunga pastorat

Begravningsavgiften täcker följande kostnader:

• Gravplats på kyrkogård för kista/urna/aska. På egen plats med gravrätt alternativt i en mer eller mindra anonym munnse- eller askgravlund.
  • Gravsättning av kista/urna/aska
  • Kremering
  • Lokal för förvaring och visning av stoft*
  • Ceremonilokal inkl. vaktmästare
  • Transporter av kistan från bisättningslokal till
    begravningsceremoni, till krematorium, och till begravningsplats

* I denna lokal tas kistan emot för förvaring och visning. Lokalen finns i Stillhetens kapell vid Essunga kyrkogård. Anhöriga och vänner har här möjlighet att se stoftet, den döde/döda, en sista gång och här ges möjlighet till att ta ett enskilt avsked.

Begravningsombud

När en församling eller pastorat är huvudman för begravningsverksamheten skall Länsstyrelsen förordna ett eller flera ombud som har till uppgift att granska hur pastoratet tar till vara de personers intressen som inte tillhör Svenska kyrkan.
(Begravningslagen 10 kap. 1 §)

Begravningsombud i Essunga pastorat: Lars Ödlund, Grästorp

Läs mer på Essunga kommuns webbplats.