Foto: Christina Forsberg /Essunga pastorat

Gravrätt och gravskick

Det finns olika typer av gravskick i vårt land. Essunga pastorat erbjuder dessa olika gravskick, kist- eller urngrav, minneslund och askgravplats.

Kist- eller urngrav:

En kist- eller urngrav är avsedd för en eller flera kistor/urnor. Med denna typ av gravplats upplåts en gravrätt på 25 år som man sedan kan förlänga. En gravrättsinnehavare utses. Denna person ansvarar för att graven hålls i ordnat och värdigt skick samt bestämmer om vilka som ska gravsättas där. Det är också gravrättsinnehavaren som i första hand tecknar gravskötselavtal.

Minneslund:

Minneslunden på Essunga kyrkogård. Foto: Christina Forsberg Johansson /Essunga pastorat

Detta är ett anonymt gravskick utan gravrätt, där gravrättsättning av askan sker utan närvaro av anhörig. Varje aska sätts ner separat. De anhöriga erhåller ett minnesblad när gravsättning skett. Kyrkogårdsförvaltningen ansvarar för minneslundens skötsel. Smyckning sker endast vid den gemensamma smyckningsplatsen.

Minneslundar finns på Essunga, Främmestad och Bärebergs kyrkogårdar.

Askgravslund:

Detta är ett relativt nytt gravskick som är något mindre anonymt än minneslunden. Skillnaden är att man kan köpa en namnplatta som fästes på en mur eller liknande anvisad plats. Plattan får sedan sitta där i 25 år med möjlighet att förlänga likt en gravrätt. Man kan även sätta blommor i vas eller gravljus på en angiven gemensam smyckningsplats. I övrigt gäller samma regler som för minneslunden.

Askgravplatser finns på Essunga, Främmestad och Bärebergs kyrkogårdar.