Gravskötsel

Kyrkogårdsförvaltningen har lång erfarenhet av att sköta gravplatser. Vi erbjuder hjälp med gravskötsel och övriga tjänster. Du har själv möjlighet att välja vad som skall ingå.

Som gravrättsinnehavare kan du välja att sköta dina gravar själv eller så kan du lämna över skötseluppdraget till oss på kyrkogårdsförvaltningen.

Kostnaden för gravskötsel ingår inte i begravningsavgiften eller kyrkoavgiften utan är en fristående tjänst som du köper av oss. Kostnaden varierar beroende på gravplatsens storlek och vilka olika typer av planteringar man väljer.

GRUNDSKÖTSEL OCH TILLVAL

Som standard när du tecknar ett skötselavtal väljer du en så kallad grundskötsel. Därtill väljer man om man vill ha vårplantering, sommarplantering, höstplantering och/eller vinterkrans. Alternativen kan kombineras som du känner passar bäst för just den/de gravar du är ansvarig för.

TVÅ OLIKA TYPER AV AVTAL:

När du väljer att teckna gravskötselavtal med oss finns två olika typer att välja på.

Ettårsavtal:

Med denna avtalstyp tecknar du önskat avtal för ett år. Avtalet förlängs automatiskt om det inte sägs upp senast tre månader före avtalstidens utgång. Avtalet faktureras årsvis i förskott. Denna avtalstyp är bra om du vill ha en mer tillfällig skötsel eller känner att du inte vill eller kan betala in en stor summa vid ett och samma tillfälle.

Avtal med avräkningskonto:

Ofta vill man ordna gravskötsel för en längre tid än ett år. då finns möjligheten att betala in en klumpsumma som beräknas räcka cirka fem år eller maxbelopp vilket beräknas räca längre än fem år. vi sköter graven så länge pengarna räcker. När pengarna håller på att ta slut blir du kontaktad, för att teckna ett nytt avtal eller avsluta det befintliga avtalet. Varje år görs en avräkning med aktuell årsavgift från din inbetalning. Varje år får du ett kontuutrad som visar årets avräkning, samt kvarvarande saldo.

Kontakt för gravskötselfrågor:

Du kan också kontakta oss via detta formulär: