Foto: Alex Giacomini /Ikon

Samtal, hjälp och vägledning

När livet är svårt kan du behöva prata med någon. Du behöver inte vara kristen eller medlem i Svenska kyrkan, och det kostar ingenting. Vi finns här för dig oavsett ålder och livssituation.

Hembesök

Det kan finnas olika skäl till varför man önskar besök från kyrkan. Det kan vara så enkelt som att man känner sig ensam. Diakonen eller prästen kan besöka dig i ditt hem, när du ligger på sjukhus, på ditt vårdhem, korttidsboende eller var du så önskar.

Är det svårt att komma till kyrkan kan en diakon eller en präst komma hem till dig istället. Varje hembesök ser olika ut och formas enligt dina behov och önskemål. Det viktiga i hembesöket är att vi möts och delar stunden tillsammans.

Själavårdsamtal

Ibland är livet svårt. Relationer, jobbet eller hälsan. Tillvaron kan också slås sönder i sorgen efter en älskad människa. Men du är inte ensam - du kan få hjälp och stöd.

I Svenska kyrkan finns präster och diakoner som kan hjälpa och stötta dig, med både samtal och det praktiska. Det kan handla om allt från sorg till trasiga relationer – även våld i relationer. När svårigheterna rör ekonomiska problem kan församlingen hjälpa dig med hur du söker ekonomiskt stöd.

Både Diakon och Präst har tystnadsplikt med den kan se olika ut beroende på vem du pratar med.

Ekonomisk rådgivning

Ibland är livet svårt. Tillvaron och ekonomin kan slås sönder i sorgen, rädsan ellen ensamheten. Men du är inte ensam - du kan få hjälp, stöd och rådgivning.

Du som privatperson kan vända dig till vår Diakon för att få hjälp med att söka stöd i fonder och presentkort till mat.

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.